Los bericht bekijken
Oud 5 oktober 2023, 21:59   #6
dewanand
Minister-President

dewanand's schermafbeelding

Standaard Vierde Wereldoorlog is totalitaire RASSENOORLOG op Karmische aardse hellewereld

toch interessant he

gewoon onbezonnen tienertijd he in 1936 was hij even lid, daarna niet meer

=========================
https://www.nu.nl/koningshuis/628402...ogen-zien.html

Koning over NSDAP-kaart Bernhard: 'Ook mindere kant verleden onder ogen zien'
Door onze entertainmentredactie
05 okt 2023 om 15:16 Update: een uur geleden
1.8K reacties
Koning Willem-Alexander vindt dat "we het verleden onder ogen moeten zien, ook de minder mooie gedeeltes". Dat zei hij donderdagmiddag in een reactie op het nieuws rondom zijn grootvader prins Bernhard. Woensdag dook de NSDAP-lidmaatschapskaart van Bernhard op.

"Ik kan me wel heel goed voorstellen dat het nieuws grote impact heeft, veel emoties oproept, met name bij de Joodse gemeenschap", zei de koning voorafgaand aan de uitreiking van de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst in het Koninklijk Paleis op de Dam. "Maar ik ben ervan overtuigd dat we het verleden onder ogen moeten zien, ook de minder mooie gedeeltes van het verleden."

Daarom heeft Willem-Alexander besloten het Koninklijk Huisarchief tot 6 september 1948 vrij te geven, maakte het koninklijk huis eerder al bekend. Onderzoekers kunnen vanaf januari brieven, documenten en andere bronnen tot 1948 uit deze archieven raadplegen.

"Ik heb zelf ook de mogelijkheid dingen uit het archief te halen, maar ik heb besloten dat niet te doen", zei de koning. "Ik vind dat het hele archief zo transparant mogelijk beschikbaar moet zijn, voor de geschiedschrijving."
Al langer vermoeden dat Bernhard lid was van nazipartij

Flip Maarschalkerweerd onthult in zijn boek De achterblijvers dat hij de originele NSDAP-lidmaatschapskaart van prins Bernhard heeft gevonden. Maarschalkerweerd, oud-directeur van het Koninklijk Huisarchief, kwam de kaart tegen in het privéarchief dat hij na het overlijden van de prins in 2004 heeft geïnventariseerd.

Historici vermoedden al langer dat prins Bernhard lid was van de Duitse nazipartij. Zelf ontkende hij dat tot zijn dood, ook al verscheen in het verleden meermaals bewijs van het tegendeel. Met de vondst van zijn lidmaatschapskaart lijkt aan alle onzekerheid een einde te komen.

De Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) wilde in eerste instantie niet reageren op de onthullingen over Bernhard. Woensdagavond bevestigde de RVD het bestaan van de NSDAP-lidmaatschapskaart van de prins.

Het Centrum Informatie en Documentatie Israel (CIDI), een belangrijke stem van de Joodse gemeenschap in Nederland, wil dat de regering een onderzoek instelt naar het verleden van de prins. Demissionair premier Mark Rutte liet weten een onderzoek niet nodig te vinden.
Beeld uit video: Koning open over nazi-verleden Bernhard0:23
Koning open over nazi-verleden Bernhard
Eerder

05 okt 2023 om 15:16
04 okt 2023 om 21:24
RVD bevestigt dat Bernhard lid was van Hitlers partij
RVD bevestigt dat Bernhard lid was van Hitlers partij
04 okt 2023 om 19:35
Prins Bernhard was lid van Hitlers partij NSDAP: zo zit dat
Prins Bernhard was lid van Hitlers partij NSDAP: zo zit dat
04 okt 2023 om 14:10
Roep om onderzoek naar naziverleden prins Bernhard na vondst NSDAP-pas
Roep om onderzoek naar naziverleden prins Bernhard na vondst NSDAP-pas
04 okt 2023 om 08:32
Prins Bernhard was lid van Hitlers partij: zijn lidmaatschapskaart is gevonden
Prins Bernhard was lid van Hitlers partij: zijn lidmaatschapskaart is gevonden

Beeld: NL Beeld
1.8K reacties
Lees meer over:
Koningshuis
Koning Willem-Alexander
Prins Bernhard jr.
NUjij: Uitgelichte reacties
weidevogel
05 okt 2023 om 15:45
Koning Willem Alexander wordt nu weer hard geconfronteerd met het verleden van prins Bernard zijn opa. Ik heb veel respect voor zijn reactie en houding zo transparant mogelijk te blijven. Het verleden moet men nu eenmaal onder ogen zien. Het is voorbij, de herinnering blijft.
Respect: ???? 90
Reacties: ???? 2
Reageer
Maybehuman
05 okt 2023 om 15:27
Deze koning dient wat mij betreft veel meer respect te krijgen voor zijn invulling van deze functie. Natuurlijk is en blijft hij mens en maakt hij fouten, maar daarentegen is het heel lastig om in de huidige samenleving iets goed te doen. De maatschappij is zo versplinterd dat het eigenlijk onmogelijk is om in zo’n publieke functie geen “domme” fouten te maken. Er van leren en sorry zeggen. Iets wat hij ook durft te doen. Hij durft fouten toe te geven, of het nou zijn eigen fouten zijn of die van de familie. Dat valt hem wat mij betreft te prijzen. Ook een van de reden waarom hij wat mij betreft al is geslaagd in de monarchie naar het nu te brengen, of je nou voor of tegen bent we wonen nou eenmaal in een constitutionele monarchie. Wat mij betreft is dit voor deze tijd echt een prima en goede koning, ondanks z’n menselijke fouten.
Respect: ???? 309
Reacties: ???? 4

https://www.nu.nl/koningshuis/628402...ogen-zien.html
============================

http://www.dewanand.com
dewanand is offline   Met citaat antwoorden