kiwi-model en reclame en "cadeaus" die dokters en apothekers en zo krijgen
Mijn vraag is, dat alhoewel campagne voeren voor het kiwi-model op zich wel een aantal beperkingen heeft, het over het algemeen wel een goede maatregel lijkt.
Het komt erop naar enkel de goedkoopste geneesmiddelen binnen een soort volledig te laten terugbetalen door de ziekenkas. Andere geneesmiddelen krijgen slechts dat minimumbedrag terugbetaald (de meerkost betaalt dus de klant). Dit klopt toch wel allemaal ??
Nu is mijn vraag: goeddraaiende apothekers en dokters krijgen massa's reclame voor bepaalde producten en krijgen soms zelfs "vakanties" e.d. cadeau van bepaalde farmaceutsiche bedrijven, omdat ze veel van hun product verkocht hebben.
Ook de broeders van liefde, die pakweg 3/4e van alle psychiatrische instellingen in Vlaanderen beheert, krijgt jaarlijks iets van 125.000 € cadeaus van farma-bedrijven. Psychiaters die bij hen tewerkgesteld worden worden contractueel verplicht tot het uitschrijven van bepaalde merken van geneesmiddelen bij constatie van een bepaalde psychische ziekte/stoornis.
Nu is mijn vraag: pakt het kiwi-model ook deze problematiek aan of komt het er eigenlijk feitelijk op neer dat nog altijd de duurdere medicijnen zullen uitgeschreven worden terwijl de sociale zekerheid minder bijdraagt ten koste van de klant, en dit dus feitelijk in de praktijk een besparingmaatregel inhoudt ??
|