Tekort in de gezondheidssector
Jaren geleden las ik de de Financiëel Economische Tijd een artikel over een hoog sterftecijfers bij Japanese riviervissers. Die mensen gingen gedurende een aantal maand per jaar om een bepaald soort vissen vissen en aten die vis ook voor hun dagelijkse maaltijden. Iets waaraan veel van die mensen stierven. Janssens Farmaceutica (Beerse - België) stuurde een ploeg vorsers naar Japan om het fenomeen te onderzoeken. Zij vonden een parasiet in het vlees van die vis (de Japanners eten graag rauwe vis) en vorstten toen een medicinale oplossing voor dat probleem uit. Natuurlijk vindt ge zo'n informatie niet in De Morgen of in het Nieuwsblad. Wat ik alleen maar wil zeggen, is, dat ten eerste, het volk alleen maar kan slikken wat het krijgt en, ten tweede dat medicamenten produceren heel kapitaalsintensief is. Waarom dat zo is, moet iedereen allengs toch wel beseffen. Bovendien, het Belgisch gezever over "terkorten" bewijst mij alleen maar dat de budgetten verkeerd berekend worden, niet dat de medicamenten te duur zijn. Wat mij het meest ergert, is dat goed bedoeld idealisme misbruikt wordt om waardevolle dingen (zoals bv Janssens Farmaceutica) aan te vallen. Hierin ligt natuurlijk altijd de grijze vlakte tussen menselijkheid en aandeelhoudersschap. Toch heb ik in het communistisch systeem nooit een evenaring gezien van de zorg voor de mens als in ons systeem. Beschouw mijn bericht niet als een "ode aan het kapitalisme" maar als een waardering voor "savoir faire", voor "kennis". Uiteindelijk is een goed medicijn voor elk levend wezen een positiefs iets en verfoei ik plagiaat ten koste van de originele vorsers. Bovendien, stel, ge bent geconfronteerd met een zieke mens, uw diagnose is gesteld en ge zoekt naar de aangewezen behandeling. Gaat ge dan uw patient onverzorgd laten liggen lijden tot ge de goedkoopste behandeling hebt gevonden? Bent ge geneesheer of economist begaan met het budget voor geneeskundige zorgen?
|