Los bericht bekijken
Oud 17 oktober 2023, 11:58   #96
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Er valt iets voor te zeggen om enkel netto belaringbetalers stemrecht te geven. Overheidspersoneel zou dan bvb ook geen stemrecht meer hebben.
Ik ben het daar niet mee eens, omdat overheidspersoneel in sommige gevallen ook echte waarde produceert. Een door de overheid betaalde verpleegster, of een door de overheid betaalde leerkracht produceert vergelijkbare waarde als iemand die hetzelfde doet "in de prive". Je zou die overheidsbetaalde kunnen zien als een prive entiteit die waarde verkoopt aan andere mensen en die door de overheid, in plaats van door die andere, betaald wordt. Dat vernietigt de gepresteerde waarde niet.

Een "prive" leerkracht die aan Jantje een wiskunde les geeft, heeft geen uitzonderlijk grotere verdienste dan een door de staat betaalde leerkracht die ongeveer dezelfde les aan Jantje geeft he. Er is wel degelijk "dienst waarde" geproduceerd.

Ik heb het niet over belastingscontroleurs en zo he, enkel over mensen die echte waarde produceren voor derden die "in de prive" gewoon hun directe klanten zouden zijn.

Citaat:
Maar nog veel beter zou imo zijn dat "de overheid niets mag doen wat voor een individu ook verboden is". Eg net zomin als jij geld kan lenen en de buurman en je kleinkinderen het moeten afbetalen mag de overheid dat usw
Daar ben ik het in de grond mee eens. Het probleem is dat die regels zelf ergens door een legitieme entiteit moeten opgesteld worden, en uiteraard ook mogen gewijzigd worden.

Men kan niet tegelijkertijd "democraat" zijn en zeggen hoe het systeem moet werken.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden