Los bericht bekijken
Oud 22 oktober 2023, 05:37   #566
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Men kan een goed moreel oordeel vellen over de inhoud van de bijbel door inderdaad te kijken naar het gedrag van door de bijbel geinspireerde christenen, ja. Uiteraard.

Vergeet niet, het ging over de daad van een boek te verbranden om te stellen dat men de inhoud afschuwelijk vindt. Daarvoor moet men de inhoud zelf niet kennen, maar wel zien wat voor een afschuwelijke invloed die inhoud heeft op mensen die die inhoud wel bestuderen en aanhangen he.

Ik zou zelfs zeggen, dat is zelfs de enige JUISTE manier om de "morele" waarde van een tekst te zien: namelijk hoe die in het algemeen het gedrag van de mensen die de tekst goed vinden, beinvloedt.

Dat is zoals een farmaceutisch product he. Jij zou zeggen: "jij kan een farmaceutisch product niet beoordelen als je er de chemische structuur niet van kent" (de inhoud). Nee, ik zeg: "ik beoordeel de waarde van een farmaceutisch product naargelang het effect dat het heeft op mensen die het nemen he".

Wie een zekere pil slikt, en daar razend aggressief van wordt, dat vind ik dan een pil die "afschuwelijk" is, en ik zou dan zo een doosje pillen kunnen verbranden om mijn mening daarover te uiten dat ik dat slechte pillen vind. Ik moet daarvoor de chemie van die pil niet bestudeerd hebben, ik zie het EFFECT ervan.

Met de Koran is dat hetzelfde he: ik zie het effect van dat boek op mensen, ik zie dat die kwaadaardig worden en onze vijanden zijn. Daarvoor moet ik dat boek zelf niet bestuderen.
Even los van de Koran: dan zou de domheid van onbekwame lezers doorslaggevend zijn voor de waarde van een tekst, dat is onzinnig natuurlijk.