Discussie: Pontifex censureert
Los bericht bekijken
Oud 22 oktober 2023, 10:27   #3
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.692
Standaard

Van belang is of de censuur politiek gemotiveerd is. Die indruk heb ik niet en dat begint uitzonderlijk te worden tegenwoordig in het media landschap. Kijk bijvoorberkd naar de EU die nu zelfs TikTok vraagt pro Palestijnse stemmen te censureren (en TikTok gaat in op deze vraag). Om maar te zwijgen van VS gecontroleerde sociale media, die ook in Europa de overhand hebben. Daar kan men spreken van een regelrechte aanval tegen onafhankelijke journalistiek. Een verontrustende evolutie naar een fascisch systeem zie ik daarin.

Opmerkzaam blijven is dus aan de orde. En protest tegen censuur ook. Maar momenteel is vooral respect op zijn plaats voor de relatief vrije ruimte die dit forum nog biedt.

Persoonlijk vind ik het compleet wansmakelijk hoe sommigen hier openlijk genocides verdedigen. En al dan niet verbloemende tegen hatespeech aanschurkende taal tegen bepaalde groepen zoals moslims komt hier ook regelmatig voor. Ik vermoed dat dat allemaal op het randje van het legale is. Het forum bewandelt die dunne lijn tussen legaliteit en vrije meningsuiting. Ik weet niet of het uit laksheid of uit moed is. Ik prefereer het laatste te denken.

Deze vrijere vorm van moderen maakt de discussies net interessanter. Anders creeërt men apparte echoruimtes en met als gevolg net meer verdeling in de maatschappij.

Een beetje dankbaarheid is hier op zijn plaats. Moge het pluralisme en vrijheid in debat behouden blijven.

Laatst gewijzigd door Bach : 22 oktober 2023 om 10:28.
Bach is offline   Met citaat antwoorden