Los bericht bekijken
Oud 23 oktober 2023, 13:04   #231
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Nog enkele recente zaken:

Donderdagavond zag ik voor het eerst terug appels (golden) aan 1 euro, toen 6 en vrijdag 5 x 6 gekocht. Die zijn niet aangevuld geweest, zaterdagvoormiddag schap al leeg. Dat is het nut van bij elk bezoek prijzen effe aflopen, je weet nooit. Zonder dat ging het gepasseerd zijn zonder zelfs te weten.
En het illustreert ook: de stock die ze verkopen aan die prijs, is flut. Ze kunnen er zelfs verlies op maken (maar daar plakken de nazi's ACHTUNG VERBOTEN op) zonder dat dat betekenis heeft voor hun omzet. Ik heb als enkele klant waarschijnlijk de helft van het op de veilig aangekochte lot van die Colruyt vestiging gekocht. Elke dag iets kopen (ik passeer er toch), altijd kijken, en wat chance hebben.

Ook iets nieuws gezien in die Colruyt: een deel kassa personeel was niet meer bezig met hun handscannerke maar gebruikte beide handen voor de waar en hielden dat ergens in de lucht op kinhoogte. Ging mega sneller zo. Ze moeten een soort van vaste scanners geinstalleerd hebben, die op grotere afstand werken, er hing apparatuur die ik nog niet eerder opmerkte, boven aan een balk. Misschien camera's met een zoomlens.
Net eens opgezocht en inderdaad:
https://datanews.knack.be/nieuws/cam...colruyt-kassa/
Daar staat ook die bullsjit weer:

Lol, klanten willen asap terug naar huis, die gaan niet naar Colruyt om te kuieren wel om te kopen. Integendeel, die doen niets liever dan helpen, om zo rap mogelijk weer weg te zijn. Die regionaal directeur moet eens een eigen winkel binnenstappen en kijken, klanten leggen fruit zelf in weegschaal, schuiven bakken zelf naar voor en erna naar de andere kar, ik bvb, met mijn dagelijks klein pakket waar, leg alles in een doos met de barcode boven.
De doos op de winkelkar, biep biep biep biep door tot kassa doos op grond betalen en pasmunt toegeven (reeds op voorhand uitgerekend en vaak koopwaar ook zo gekozen, om kleingeld niet te laten accumuleren) en weg.

In 2011, toen ik voor een eerste keer een Colruyt (een toen nieuwe vestiging) binnenging, was de uitleg voor dat handscannerke (op borden meegedeeld) dat ze zoveel euro's kost van kassa's uitspaarden, ook bullsjit natuurlijk want ze hebben natuurlijk wèl kassa's, enkel geen lopende banden, en dat wreekt zich in personeelskost en klantentijd, dus vervingen ze die bullsjit door andere bullsjit, terwijl ze dat handscannerke zoveel mogelijk zo weinig mogelijk nog gebruiken.

Dat hier Articiele Intelligentie aan te pas komt, lijkt me ook bullsjit.
Dit is een reeks dunne en dikke streepjes met als backup een numeriek eronder, in standaard formaten.
Moet je intelligent wezen om dat as such te herkennen: net niet, een barcode werd precies ontworpen met de gedachte dat de job kan worden gedaan door een simpel apparaat.
Hilarisch dit. Uw groenten op de weegschaal leggen, dan zelf de prijs uitrekenen. Dan met uw rekenmachientje alles uitrekenen zodat u op voorhand uw muntjes kan tellen. Daarna tot de constatie komen dat de weegschaal aan de kassa 2 gram anders rekent, zodat je je muntjes opnieuw kan gaan tellen.

En dan geloven dat je efficienter bezig bent dan iemand die dat niet doet en op het einde van de rit gewoon zijn bankkaart tegen de kaartlezer houdt.

Priceless, dat wel.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden