Los bericht bekijken
Oud 27 oktober 2023, 02:20   #12
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Waar heb je het over?
Je kunt hier niet een snaar de Hollandse tv kijken. Op een paar zenders na.
Er zijn meer media dan louter televisie. Een heleboel van de cast van de Vlaamse versie van Les Misérables zijn Nederlanders, bijvoorbeeld. Ze hebben de Vlaamse tongval geleerd voor hun rollen.

Onze landen zijn nu eenmaal divers. Noord-Brabant is voor de meeste Randstedelingen ook ietwat vreemd en vice versa. Ik kan het weten. Al is er kruisbestuiving, de regionale verschillen zitten nog diep en ook voor Brabo's is het ook vaak een aanpassing in bijvoorbeeld Rotterdam.

Zelf zie ik eerder een toegenomen toenadering. Misschien omdat ik zo op Nederland gericht heb geleefd de laatste jaren, toegegeven. De meeste Belgen spotten niet meer met Hollanders in mijn bijzijn en raken zelfs geïrriteerd als ik te negatief durf praten over hen. Dat was vroeger anders. In Essen zie je wel dagelijks mensen uit Zuid-Holland die hier komen voor onderweg nog gauw goedkoper te tanken, drank te kopen, shag te kopen, vuurwerk binnen te slaan. Het zijn niet louter Noord-Brabanders die hier komen.

Met al mijn respect voor hun eigenheid, maar ik zou me ook moeten aanpassen in West-Vlaanderen, Vlaams-Brabant of Limburg. Ze delen enkel wel dezelfde Vlaamse media, dat klopt wel, maar toenadering is zoveel meer dan louter dat.

P.S.: Antwerpen stad is niet populair in Essen, maar ik word er aanvaard. Misschien omdat ik het er net meer naar mijn zin heb en ik dat uitstraal. Dat doet veel. Iemand die van Holland houdt en de ethiek goed kent, zal er een gemakkelijkere tijd kennen. Logisch.

Laatst gewijzigd door Weyland : 27 oktober 2023 om 02:36.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden