Los bericht bekijken
Oud 11 april 2005, 21:26   #3
harrie dewitte
Vreemdeling

Standaard

Ik was een van die dokters van Geneeskunde voor de Derde Wereld. Ik ben niet gevlucht toen de Amerikanen Bagdad omsingelden, integendeel. Ik ben door de omsingeling heen, naar Bagdad gereden. Met levensreddende geneesmiddelen. Ik heb de kinderen in mijn armen zien sterven tengevolge van de verwondingen van hun Amerikaanse “bevrijders”. Ik werkte in het noodziekenhuis op 300 meter van de invalsroute van de Amerikaanse tanks. Die schoten alle straten leeg. A clean War noemen de Amerikanen dat. Ik heb ze weten de ziekenhuizen laten plunderen. Ik heb ze weten de ziekenhuizen laten bombarderen. Ze hebben totaal nodeloos onze ziekenwagen aan flarden geschoten. Evenveel schendingen van de conventie van Genève. … De schrijver zal natuurlijk veel moediger zijn dan ik, om te zwijgen in deze omstandigheden. En met alle respect voor mijn collega’s van Artsen zonder grenzen… die zijn pas véél later gekomen. Dr. Harrie Dewitte.