[quote=maddox;10264340]Het enige pluspunt dat ik aan deze wagen zie , is de wankelmotor die geoptimaliseerd is als krachtbron voor een generator. [quote]Dat kan ook met de klassieke zuigermotor, zie posten hierboven.
Citaat:
Compact, licht en kan, mits de juiste ondersteuning, op zowat elke verstuifbare brandstof werken.
|
Klopt, ik was ook altijd fan van de wankelmotor (ook het geluid) tot men het verbruik gemeten heeft, ook gereden in het zuinigste toerentalvenster. Ook de laatste RX-8 (1300 cc, 2 rotoren) kreeg een dikke onvoldoende in zijn verbruik. Normverbruik was zelfs +11 liter, in de stad zelfs 16 liter.... Test ADAC:
...anderzijds 830 cc wankel-cilinderinhoud wordt dubbel omgerekend als men het met de klassieke zuigmotor vergelijkt. Dus 830 cc wordt 1660 cc.
Volgens de cijfers, ziet men het ook aan het (zwakker) koppel bij zeer kleine toerentalverschillen (100 tot 250 rpm):
Citaat:
Wankel MX 30 REV
Hubraum (Verbrennungsmotor) 830 ccm
Leistung / Drehmoment (Verbrennungsmotor) 55 kW (75 PS) / 116 Nm
Leistung maximal bei U/min. (Verbrennungsmotor) 4700 U/min
Drehmoment maximal bei U/min. (Verbrennungsmotor) 4000 U/min
|
4-in-lijn zuigermotor Ampera REV:
Citaat:
Hubraum (Verbrennungsmotor) 1398 ccm
Leistung / Drehmoment (Verbrennungsmotor) 63 kW (86 PS) / 126 Nm
Leistung maximal bei U/min. (Verbrennungsmotor) 4800 U/min
Drehmoment maximal bei U/min. (Verbrennungsmotor) 4250 U/min
|