Los bericht bekijken
Oud 13 november 2023, 18:12   #133
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Neen, je krijgt er voor terug wat de andere koper er voor wil geven.

Stel je hebt een sociale wijk met 50 identieke woningen die elk 200k waard zijn. Nu is er (om welke reden ook) een woning tegen 500k verkocht.
Theoretisch is uw woning dan ook 500k waard (de laatst verhandelde prijs), maar om dat te verzilveren zal je toch ook een koper moeten vinden die ook 500k op tafel wil leggen.
Als dan ineens het nieuws rondgaat dat alle gronden vervuild zijn en de funderingen verzakken, zoek dan maar een koper ook al staat de laatste prijs nog altijd op 500k.
Heb ik ook al eens aangehaald en het is verbazingwekkend hoe weinig mensen dat weten.

De meeste denken dat je bij een koers van 1 dollar voor een coin sowieso 1 dollar krijgt. Die zien de koers als iets vaststaand, niet als iets dat door de laatste transactie is bepaald.

Ik heb zo'n collega gehad die een tijdje massa's nieuwe coins kocht. Met de miljoenen. Met het idee; als die wat stijgen verdien ik massa's geld.

Tot bleek dat dat toch niet zo simpel was want hoewel er hier en daar een enkeling was die veel geld voor een paar coins wou geven; er was geen kat die die prijs voor zijn miljoenen coins wou neerleggen.

Mensen bekijken coins, aandelen,... als brood. Dat ligt voor €2,5 bij de bakker dus koop je zoveel brood als je wil voor die prijs.
En dat klopt natuurlijk niet.

Nu, voor mij niet gelaten maar ik maak me zorgen om mensen als Cufi want ik heb er zo al veel zien passeren.
En over het algemeen spelen die een paar honderd euro kwijt en stoppen ze ermee.
Maar ik ken er ook die bij familie geld gingen lenen omdat die coins schijnbaar een onuitputtelijke geldbron vormden. Het geld stroomde binnen. Poepsimpel. Hoera!!
Voor zolang het duurt...

En dan die fabeltjes dat je de prijs kan voorspellen aan de hand van grafieken...
ALsof de kopers en de verkopers gaan bieden en laten naargelang die grafiek...
Er zijn momenten dat dat lukt maar laat je niet overhalen om te geloven dat dat altijd zo werkt want dat krijg je op je neus.

Niets is zo onvoorspelbaar als coins. Ook al lijken ze op bepaalde momenten perfect voorspelbaar.