Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wolfgang Meister
Velen gaan naar Auschwitz omdat dat toeristisch goed georganiseerd is en een goede ligging heeft in Europa (niet te veraf voor de gemiddelde toerist). Anderzijds gaan minder mensen zomaar eventjes naar Cambodja of Palestina (vrijwel onmogelijk) of Armenië of Rwanda om te gaan bekijken hoe hun tragedies daar in hun werk gingen. Skeletten en zo verhuizen vind ik zeker niet nodig. Laat de plaatselijke bevolking maar hun bewijzen behouden zodat ze zich zonder zich te verplaatsen kunnen beklagen wat hun overkwam.
Maar voor de gemiddelde westerse toerist kan men in Auschwitz in elke barak een andere fototentoonstelling inrichten met bijhorende uitleg over de diverse tragedies zodat hij/zij een universeel beeld krijgt van de menselijke waanzin en zich niet fixeert op de nazi's alsof dat de enigen en ergsten waren die zulke dingen deden. Nu lijkt het alsof "de Duitser" de boeman is van de wereld, alsof alle andere volken géén bloed aan hun handen hebben kleven.
En o ja, ik was in mijn lijstje ook Leopold II vergeten die massaal veel zwartjes heeft omgebracht in de Kongo.
|
Niet vergeten: jij kijkt óók met westerse ogen. En door die ogen zijn de Duitsers onovertroffen. Dat er nog vele genocides hebben plaatsgevonden, is zeker een feit. En dat mag óók onder de aandacht worden gebracht
Ook al zullen de meesten verbleken in aanschouw van wat de Duitsers hebben gedaan, toch vind ik het een wijs idee, wat u hier oppert. Het maakt de plaats 'dynamischer', waarmee ik bedoel dat er meer mensen op af zullen komen en dus ook meer mensen een beter beeld zullen krijgen van de gigantische massamoorden die de aarde tot nu toe hebben geteisterd.