Los bericht bekijken
Oud 24 november 2023, 21:22   #12
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Uiteraard vooral afhankelijk van de voertuigkms, maar blijkbaar zijn er nog (belangrijkere) parameters, in elk geval was 2022 een dramatisch jaar, met 163 meer doden dan 2021. Op 1 jaar kunnen zich toch niet zoveel parameters ten nadele veranderd zijn? Toeval dus? Ik zou zeggen de plotse opleving na corona-maatregelen, maar dat lijkt me toch te simpel.
(...)
Het is vrij algemeen dat het aantal verkeersdoden 30 dagen in 2022 wat hoger ligt dan in 2021. Dat vind je in vele landen terug.
Maar een zo sterke stijging zoals in Nederland, dat is uitzonderlijk.

In de IRTAD database https://stats.oecd.org/Index.aspx?Da..._CASUAL_BY_AGE 'road fatalities per 100.000 inhabitants', wat een betere vergelijking biedt, heeft Nederland nog geen cijfer voor 2022 opgegeven.

Dat is niet hun gewoonte. We zijn nu al bijna einde 2023, en traditioneel is Nederland er altijd vroeg bij om hun cijfers voor het voorgaande jaar door te geven.
De cijfers voor België zijn er al wel en meestal is dat omgekeerd.
Zou dat zijn omdat Nederland twijfelt aan hun cijfers? Zich afvraagt of de cijfers wel kloppen? Ik weet het niet.

Is die stijging toeval?
Lijkt mij weinig waarschijnlijk. Als je de trend in de tijd bekijkt dan vind ik geen ander voorbeeld van een gelijkaardige daling of stijging.
Tussen 1975 en 1977 kende Nederland ook een flinke stijging, maar dat was +10% op 2 jaar tijd, nu is het +28% op 1 jaar tijd.

Daar moet iets structureels veranderd zijn, of er klopt iets niet met hun cijfers.

Het SWOV is nochtans een betrouwbare bron.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden