Los bericht bekijken
Oud 28 november 2023, 10:50   #98
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Het maakt natuurlijk pijnlijk duidelijk dat we veel te weinig Engels krijgen op de middelbare school. 4 of 5 uur Frans en slechts 2 uur Engels. Het wordt echt eens tijd dat we die 4 uur vrijmaken voor belangrijkere zaken zoals Engels, wiskunde en wetenschappen. Nu verprutsen we een halve dag per week aan een taal die zijn relevantie op het wereldtoneel al heel lang kwijt is. Daarenboven moet er ook nog eens inspanningen gedaan worden na de schooluren. Ook dat zouden onze leerlingen beter spenderen aan belangrijke zaken.
4 of 5 uur Frans? Twee uur of zo bedoel je?
Wat er op school aan ‘vreemde’ talen geleerd wordt is absoluut onvoldoende om die talen in de praktijk te spreken. In de lessen Engels heb ik niks bijgeleerd, ik begreep dat al goed gewoon door op tv Engelse films en series met ondertitels te zien.
Het nut van (vreemde) taal onderwijs op school is volgens mij uiterst beperkt, op een paar uur leer je veel te weinig.
En die vreemdetalenkennis hoeft ook niet tenzij je die taal nodig hebt (privé of beroepshalve) en dan neem je best een ‘taalbad’, de rest leer je wel in de praktijk.