Los bericht bekijken
Oud 2 december 2023, 13:34   #1
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard N-VA verandert in een Belgische partij

Opmerkelijke evolutie. Nadat BDW zijn vitriool in Trends/Knack is gaan uitgieten over franstalig België, komt hij nu af met de mededeling dat ze steun zoeken bij de Walen en net zoals de Blokkers in heel België lijsten gaan indienen. Het lijkt wel een transformatie richting een unitaristische partij.

Marketinggewijs is slimme Bart wel zo handig om zijn Volksunie-vendeliers niet te schofferen, hij vertelt dat het enkel maar is om steun voor het confederalisme te zoeken. Ja ja...

Bart goes full Belgium ! Tous ensemble !

Nog een ergere spagaat is dat hij weer de PS aan het demoniseren is, terwijl hij bij de vorige coalitievorming nog plande om met Magnette een mega-deal te maken en een PS-NVA regering te maken, en hij de liberalen wou buiten sjotten.

Rare jongens, die vendeliers...

Citaat:
EXCLUSIEF. N-VA wil in Wallonië opkomen

N-VA plant om in Wallonië op te komen. Dat vertelt voorzitter Bart De Wever in een exclusief en uitgebreid gesprek met HLN. “Wij willen ons verhaal van confederalisme daar in de kiesstrijd én in het publieke debat brengen.” Hoe wil De Wever dat doen? En met welke gezichten?

Bart De Wever zet alles in om af te geraken van een zeer links bestuur uit Wallonië. Zelfs opkomen in Wallonië zelf. Elke stem telt in deze moeilijke kiesstrijd. “Ik ben er heilig van overtuigd dat confederalisme de enige manier is om van een zeer links bestuur in Wallonië af te geraken. Dat bestuur is nefast voor de Vlamingen. En die boodschap moet ook in Wallonië verteld worden”, aldus de voorzitter van N-VA in een uitgebreid interview over verkiezingen. “Daarom overwegen we bijzonder sterk om lijsten in te dienen in Wallonië.” Of het N-VA wordt of een soort zusterpartij? Daar is De Wever nog niet uit. “Het begint met het verhaal. We zullen zien welke vorm dat aanneemt.” De Wever voegt er aan toe: “Ik heb niks tegen transfers. De Walen zijn mijn buren en als die welvarend zijn, is dat in mijn voordeel. Maar als ik geld geef om mensen arm te houden, dan heeft het geen zin. En dat verhaal moeten we vanuit Wallonië vertellen. Anders geraakt het niet in de media of in het debat. De linkse politici gaan dat niet vertellen en Bouchez is de grootste belgicist die je je maar kan inbeelden. Dus dat andere perspectief op onze staat wordt in Wallonië gewoon niet verteld.”

De Wever denkt zelfs in elke Waalse provincie op te komen,
wel met maar enkele mensen die zijn verhaal goed kunnen vertellen. “We hebben in Wallonië wel wat aanhang. Christophe Deborsu (journalist RTL, red.) geloofde dat mijn boek over woke daar voor geen meter zou verkopen, maar het was binnen de twee weken uitverkocht. Er werden wel maar 3.000 exemplaren gedrukt, maar het succes was groot. We drukken nu bij. En we kregen écht veel mails van Walen die sympathie hadden voor mijn verhaal.” In onze Grote Peiling neemt Bart De Wever ook een opvallende achtste plaats in op de poppol. Althans op de vraag “door wie voelt u zich het best vertegenwoordigd?” eindigt hij op plaats 8, net na Bouchez, maar nog voor Ecolo-voorzitter Jean-Marc Nollet. De Wever zelf zal de Kamerlijst trekken in Antwerpen. Maar hij sluit niet uit dat hij af en toe in Franstalige media zal opduiken. Dat deed hij véél minder in het verleden. Naar eigen zeggen uit tijdsgebrek.
Wie die boegbeelden dan zullen zijn? Daar is hij nu nog erg voorzichtig over. “In Wallonië opkomen voor N-VA? Dat is een maatschappelijke dood. Hier wordt vaak over een cordon gesproken, maar in Wallonië is dat andere koek. Ze doen er aan broodroof als je kleur bekent voor N-VA. Dus we doen dat voorzichtig, we willen daar niemand in de miserie storten. Bouchez werd als partijvoorzitter in vraag gesteld omdat hij in debat ging met Tom Van Grieken. Dat doen wij hier al 20 jaar! Dat is écht een andere wereld.”

Ook Vlaams Belang kwam in 2019 op in Wallonië met federale lijsten in elke kieskring. En de extreemrechtse partij van Tom Van Grieken kende er ook enig succes: 18.000 Walen gaven hun stem aan Vlaams Belang. Vooral in Henegouwen kon de partij stemmen verleiden. Vlaams Belang haalde weliswaar nergens de kiesdrempel van 5 procent en won er zo ook geen zetel. Vlaams Belang noemde dat toen vooral een symbolische actie. “Om aan te klagen dat Franstalige partijen nog altijd stemmen komen ronselen in Vlaams-Brabant.” De beweegreden van Bart De Wever is dus compleet anders. Afwachten hoe de Walen daarop reageren.
https://www.hln.be/binnenland/exclus...omen~ac1b80ef/

Naast Groen-Ecolo, PVDA-PTB, Vlaams Belang (Blok), komt er nu ook een nationale lijstvorming door N-VA !

Het Belgicisme gaat met rasse schreden vooruit dus.

Pandareus is offline   Met citaat antwoorden