Los bericht bekijken
Oud 13 december 2023, 09:05   #1
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard In welke mate verschilt wat Rusland doet van wat Israël doet?

Rusland voert een militaire operatie uit nadat ze vermenen dat de Russische bevolking (Krim etc) wordt bedreigd door extremisten.

Israël doet in mijn ogen een beetje hetzelfde: Hamas (extremisten) bedreigen, gijzelen, vermoorden Israëliërs en Israël voert een "militaire operatie" uit in Gaza wat eigenlijk niet meer is dan een invasie en het uitroeien van de terreur in dat land.

Ik zie eigenlijk weinig verschil. Toch zijn er vele mensen die het ene conflict wél goedkeuren en het andere niet. Denk maar aan de Verenigde Staten. Is dit louter omdat Israël een bondgenoot van het Westen is en Rusland niet? Of zie ik het te simplistisch en is er toch een cruciaal verschil tussen de twee conflicten wat het ene wel verantwoord maakt en het andere niet?

Zijn mensen die achter de Russische invasie staan tegen de Israëlische invasie en vice versa? Of is het ingewikkelder dan dat? Zijn er speciale politieke factoren die nog een belangrijke rol spelen?

(Ik heb dit in "buitenland" gezet omdat het overlapt in de twee subfora Israël en Oekraïne)