Discussie: Right to Repair
Los bericht bekijken
Oud 16 december 2023, 08:19   #12
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.330
Standaard

Wie denkt dat dit enkel om consumentenproductjes gaat is er aan voor de moeite...

Hier in Europa,in Polen,is uitgekomen dat relatief nieuwe treinstellen van de fabrikant Newag voorzien waren van software die essentieel verhinderde dat er kon hersteld worden door niet-Newag shops......en door softwarefouten (dat kwam er dan nog eens bij,er zaten kodefouten in de sabotagesoftware)zijn zelfs treinen...."stilgevallen"...

Neen,de Russen bleken er uiteindelijk NIKS mee te maken te hebben...

Het begon toen moegetergd spoorwegpersoneel vermoedde dat de problemen essentieel NIET om mechanische redenen konden zijn,en hackers losliet in de software van zulke onbetrouwbare treinstellen ...(In Belgie begint spoorwegpersoneel dan te staken,in Polen beginnen ze te ONDERZOEKEN).
Wat deze ontdekten in de kode tergde de verbeelding....regelrechte sabotagelijnen zaten er in....

Toen dingen in de pers begonnen te verschijnen kwamen plots "over the air" (hee???) updates door...maar Newag was betrapt,de kode was "ontsnapt" uit hun trein en het gerecht weet er al van...

Louis Rossmann (jawel,alweer een Amerikaan die het ons moet komen vertellen),een kruisvaarder van de "Right to Repair Movement",legt er op zijn YT kanaal veel meer van uit.

Een samenvatting al op Hackaday....

https://hackaday.com/2023/12/14/poli...-their-trains/




Het ergst,het allerergts,is dat er kodeerders/engineers zijn die de IMMORALITEIT hebben om zulke dingen te koderen....
De beroepsklasse van de technici zou eigenlijk moeten,zoals medici,kunnen zeggen "tot hier en niet verder" tegen hun managers.....

Treinen vervoeren MENSEN....dergelijke zever riskeert een trein plots stil te zetten terwijl er een ander komt afstormen....

hee...wacht......

Laatst gewijzigd door kelt : 16 december 2023 om 08:24.
kelt is offline   Met citaat antwoorden