Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach
Oorlog is uiteindelijk wel meer dan het narratief controleren. Dat laatste doen de VS als geen ander met hun quasi complete controle over de Europese media. Tot het niveau zelfs dat forum Kelt zopas verkondige dat de Russische Federatie zou uit elkaar vallen. Op zich een inhoudsloze uitspraak als men er geen tijdsperspectief op plakt. Niets duurt eeuwig. Maar of het aan de orde is momenteel betwijfel ik. Zo'n uitspraak klinkt me eerder als hyperbolische propaganda taal in de oren dan op iets dat lijkt op iets dat wortel geschoten heeft in de realiteit, eerlijk gezegd.
|
Wishful thinking noemt zoiets.
Dit deed de propagandamachine om de Oekrainers te laten geloven in de overwinning, de Russen te demotiveren en westerse financien los te krijgen.
Nadeel is wel dat, eenmaal dit leugens blijken, dit de geloofwaardigheid van de westerse propagandamachine ondermijnt. Men rekent echter op de kortzichtigheid van de grote meerderheid. Velen weten bvb. al niet meer op welke flagrante manier de Amerikanen de wereld belogen in 2003.
Op dit eigenste ogenblik wordt er echter een genocide gepleegd op het Palestijnse volk met Amerikaanse wapens en steun, de hele wereld kijkt mee. Daarom hoor je minder gezever over "democratie, territoriale integriteit en mensenrechten". In de huidige omstandigheden zou de hypocrisie en dubbele moraal voor iedereen duidelijk worden.
Tenslotte denk ik dat de Amerikanen ingezien hebben dat hun proxies deze oorlog niet meer kunnen winnen. Terwijl in het openbaar de oorlogstrom geroffeld wordt, zijn er in het geheim (in feite niet zo geheim) vredesonderhandelingen bezig met de Russen. Zo ging het ook in vorige conflicten tussen de VS en Rusland/ de Sovjet-Unie.
Deze keer zullen de Russen echter het onderste uit de kan eisen.