Los bericht bekijken
Oud 18 december 2023, 14:44   #47422
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
1) Ook een vraagje: hoe véél 'vrede en vriendschap' kwam er toen "Het Westen" nog niet bestond, en 'dus' zowat alles en iederéén 'multipolair' was?

2) Ik wil best wel leven in een wereld zonder agressieve kleptocraten en wereldverbeteraars, ik wil leven in een wereld waar géén één meisje van 16 het ziekenhuis of het graf in wordt geklopt omdat ze een beetje hoofdhaar liet zien, ik wil leven in een wereld waar jongens en meisjes onbekommerd en onbezorgd met elkaar kunnen & mogen dansen en feesten en méér, ...

Als dat allemaal kan zonder dat het Westen het voor het zeggen heeft en slechts een van de polen is: ook goed.

Zo, genoeg gedroomd nu.
1) Voor het Westen de hele wereld koloniseerde was er over het algemeen minder uitbuiting dan daarna.
2) Elk land heeft eigen cultuur en zeden. Ook tijdens de westerse wereldorde, denk bvb. maar aan de Afghaanse en Syrische mujaheddin en Saudi-Arabie die westerse steun kregen tegen seculiere pro-Russische regimes zoals in Afghanistan en Syrie.Ik denk in tegendeel dat een einde van de westerse wereldorde het leven van veel mensen zal verbeteren. Als een groot deel van de winst die nu naar Wallstreet en de Europese elite stroomt in eigen land blijft en gebruikt wordt om de levensstandaard van de lokale bevolking op te krikken, bvb. in West-Afrika, Centraal-Amerika, etc.
In Kenia zie ik met eigen ogen hoe China op enkele jaren tijd meer verwezenlijkte dan het Westen gedurende decennia.

Laatst gewijzigd door tomm : 18 december 2023 om 14:50.
tomm is offline   Met citaat antwoorden