Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC
Nee, het is niet zo simpel.
|
Oh?
Citaat:
|
Om iemand te beboeten heb je naast normen ook een objectieve meetmethode nodig.
|
Nope, als ome agent een PV opstelt- geluid, snelheid, roodlichtrijden, wittemeetoverschrijden, watdanook. En de politierechtbanksautomatisatie je een minnelijke schikking stuurt, mag je kiezen. Aanvechten of betalen.
Citaat:
Hoe ga je dat doen ergens langs de openbare weg met een simpele decibelmeter?
Het geluidsniveau is sterk afhankelijk van de afstand tot de geluidsbron aan de ene kant, en aan de andere kant van de gasklepstand van de motor. Geen gas of vol gas.
Dat extreem luidruchtige ding dat je als agent hoorde aankomen maar dan ter hoogte van je dB-meter even het gas dichtdraait zal je niet vatten.
|
Moet je actieve en eerlijke agenten voor hebben, die de ballen hebben om patsers zoals ons Parijs Nahelleke tot staan te brengen en de wagen objectief te controleren. Oftewel, een agent die gaspedaal indrukt in, en een andere agent met een decibelmeter om de echte waarde op te meten.
Een uitlaat voor de openbare weg mag gewoon niet boven de norm uitkomen, zelfs niet bij volgas.
Citaat:
|
Gewoon langs de openbare weg meten is zodanig variabel dat ik verwacht dat geen enkele rechtbank de objectiviteit ervan zal erkennen als iemand de resultaten aanvecht.
|
Als bomma met haar Pixo kan aantonen dat haar uitlaat niet doorgerot is (keuringsverslag), kan ze er mee weg komen. Dat patserke Y of hangbuikzelfstandige X met "snelle wagen" het aanvecht, dan kan die maar beter een goeie advokaat hebben.
Citaat:
Dat je als politie op basis van wat je hoort aankomen voertuigen als verdacht markeert en dan gecontroleerd laat meten is een redelijke aanpak.
Dus in die zin houdt het idee van de groene dame wel steek.
Maar of dat in de praktijk doenbaar is, daar heb ik grote twijfels bij.
|
Dat is dus het origineel idee van de normen die al lang bestaan.
Eind jaren 80 was het heel normaal dat de politie bij een brommer-snelheidscontrole met "de rollekes" er ook effe zo'n enorme meter met afrokapsel bijnamen, en dat bijna in de uitlaat staken.
(gelukkig dat ik wist dat de reglemeaire afstand 1 meter van het uitlaatgat is, en dat mijn brommerkers "op stealth" gebouwd waren)