door de vergrijzing en het grote tekort aan vakbekwame arbeidskrachten heeft Nederland helaas ruim 500.000 werkende immigranten nodig komende 5 jaar om de economie te redden.
De inheemse blanke Nederlandse bevolking is niet meer in staat om het alleen te redden en hun economie te redden.
De PVV van Geert Wilders is dus niet deskundig en een one issue partij die de economie verder de afgrond zal intrappen met hun anti buitenlander Nazi Dogma.
Ik bekijk het heel anders nu en ik zal werken aan een dierlijke en natuurlijke oplossing.
========================
https://www.nu.nl/politiek/6295053/p...er-worden.html
PVV kan als anti-immigratiepartij volgens onderzoekers nog veel groter worden
Door Priscilla Slomp
21 dec 2023 om 14:25 Update: 2 uur geleden
1.1K reacties
De trouwe en nieuwe PVV-kiezers willen vooral minder immigratie en dat iedereen zich aanpast aan de Nederlandse cultuur. Ook wantrouwen ze de politiek. In potentie kan de partij nog veel groter worden, blijkt uit een eerste analyse van het Nationaal Kiezersonderzoek.
In het kort:
Mensen stemden op de PVV vanwege ontevredenheid over migratie en politiek.
Ook willen kiezers dat migranten zich aanpassen aan Nederland.
De PVV kan nog veel meer kiezers trekken.
Er is geen bewijs dat veel moslims op de PVV hebben gestemd.
Praktisch opgeleiden stemden relatief meer op de PVV.
Bijna een kwart van de mensen die op 22 november naar de stembus gingen, stemde op de PVV. De groep is op te delen in trouwe en nieuwe kiezers, maar zij verschillen niet veel van elkaar.
Ze geven over het algemeen dezelfde verklaringen voor hun stem. De PVV-standpunten over migratie en asiel worden het vaakst genoemd. "De PVV zorgt ervoor dat Nederland weer voor de Nederlanders wordt" en "de PVV durft de waarheid te benoemen" zijn antwoorden die de onderzoekers veel zien.
Ook ziet deze groep de PVV als een partij die voor verandering kan zorgen. De kiezers protesteren tegen het beleid van de afgelopen jaren.
Beeld uit video: Wilders juicht na eerste exitpoll met monsterzege voor PVV0:10
Wilders juicht na eerste exitpoll met monsterzege voor PVV
PVV kan nog veel meer kiezers trekken
Het onderzoek laat zien dat de PVV in potentie nog veel groter kan worden. Radicaal-rechtse partijen (in Europa) trekken vooral met hun strengere immigratiestandpunten veel kiezers, bleek al uit eerder onderzoek.
Potentiële kiezers willen minder immigratie, wantrouwen de politiek en willen dat migranten zich aanpassen aan de cultuur van het land. Dit laatste wordt ook wel culturele assimilatie genoemd. Dat staat haaks op de multiculturele samenleving.
Als je naar alle kiesgerechtigden in Nederland kijkt, dus ook naar de mensen die niet hebben gestemd, zie je de genoemde drie punten terug bij een derde. Slechts 40 procent van deze groep heeft op de PVV gestemd. De partij kan in potentie dus nog veel verder groeien.
Geen bewijs voor veel PVV-kiezers onder moslims
Wat weten we verder over de PVV-kiezers? Kort na de verkiezingen ontstond de indruk dat veel moslims op de partij zouden hebben gestemd. Politicologen kwamen begin deze maand al tot de conclusie dat dit niet klopt. Dit bevestigt het Nationaal Kiezersonderzoek nu ook.
120 mensen die zich als moslim identificeren hebben meegedaan aan het representatieve onderzoek. Slechts twee van hen hebben op de PVV gestemd. Het percentage PVV-kiezers onder mensen met een migratieachtergrond is ook laag. Kiesgerechtigden met bijvoorbeeld een Turkse of Marokkaanse achtergrond hebben bijna niet op de PVV gestemd.
Voor Nederlanders met bijvoorbeeld een Surinaamse of Indonesische achtergrond ligt dat anders. Onder deze groepen is het percentage PVV-stemmers vergelijkbaar met het landelijk gemiddelde.
Verder blijkt uit het onderzoek dat praktisch opgeleiden (tot en met mbo) relatief meer op de PVV hebben gestemd. Veel kiezers rekenen zich tot de arbeidersklasse. Dit hebben eerdere onderzoeken ook aangetoond.
PVV trekt ook strategische stemmen
De partij van Geert Wilders maakte in november een late eindspurt. Pas in het laatste weekend voor de verkiezingen bleek dat de PVV weleens als winnaar uit de bus kon komen. Naast de trouwe achterban stapten er zoals verwacht ook kiezers van FVD en JA21 over.
Verder blijkt uit het onderzoek dat mensen die in 2021 nog op BBB of 50PLUS hadden gestemd naar de PVV zijn overgestapt. Maar dat geldt ook voor een op de vijf die dit jaar op de VVD, SP of PvdD had gestemd. Bovendien heeft Wilders veel mensen naar de stembus gekregen die in 2021 waren thuisgebleven.
Onder de kiezers die op het laatste moment hebben aangehaakt, heeft ook een deel strategisch op de PVV gestemd. Ze wilden voorkomen dat de VVD de grootste zou worden, maar zagen het vooral niet zitten dat GL-PvdA - met lijsttrekker Frans Timmermans - zou winnen.
Het onderzoek:
Stichting Kiezersonderzoek Nederland onderzoekt sinds 1971 het stemgedrag rond Tweede Kamerverkiezingen.
Voor en na de verkiezingen wordt mensen gevraagd op wie ze stemmen en wat hun beweegredenen zijn. De respondenten krijgen een open vraag, zodat ze in hun eigen woorden antwoord kunnen geven.
De ondervraagden worden verzameld door datapanels I&O en LISS. Dat doen ze op basis van een representatieve steekproef van statistiekbureau CBS.
Eerder
Tweede Kamer was in jaren niet zo onervaren als nu
Tweede Kamer was in jaren niet zo onervaren als nu
Verkiezingsuitslag definitief: D66 grijpt net naast tiende zetel, PVV blijft op 37
Verkiezingsuitslag definitief: D66 grijpt net naast tiende zetel, PVV blijft op 37
Verkiezingsuitslag slecht voor klimaat? 'Ook Wilders moet akkoord naleven'
Verkiezingsuitslag slecht voor klimaat? 'Ook Wilders moet akkoord naleven'
NU+ |Overwinning PVV komt vooral door 'kapitale fout' van VVD
Geert Wilders
Beeld: ANP
1.1K reacties
Lees meer over:
PVV
Politiek
Tweede Kamerverkiezingen
NUjij: Uitgelichte reacties
Angela_7cc991b2
21 dec 2023 om 14:55
Hoewel ik mijzelf als redelijk links beschouw, heb ik zelf ook pvv gestemd door gebrek aan beter.Ik vind Wilders de beste keuze die we op dit moment hebben als leider.Yesilgöz vond ik te acterend/geforceerd overkomen, Groenlinks/pvda vond ik Timmermans wel heel graag 'willen', de sp voelde ik mij niet meer thuis en Omtzigt zijn besluitenloosheid werd ik een beetje moe van.Met nieuwe verkiezingen schieten de partijen zichzelf denk ik alleen maar mee in de voet, ik denk dat heel veel mensen die anders zouden hebben gestemd juist extra een protest stem op pvv zullen uitbrengen waardoor deze partij nog veel groter wordt.Ook vind ik het altijd een beetje raar dat partijen niet samen zouden kunnen werken.Wat mij betreft moeten ze juist samenwerken.Als ik tegen mijn baas zeg dat ik niet met verschillende personen wil of kan samenwerken en dit weiger, kan ik vertrekken en hoef ik niet meer terug te komen.
Respect: ???? 40
Reacties: ???? 6
Reageer
Robi_vb
Mechanisch ingenieur
21 dec 2023 om 14:54
Dat hele standpunt dat 'iedereen zich maar volledig aan onze cultuur moet conformeren' is een enorm dogma.In de eerste plaats omdat het in de weg staat van discussies over echte problemen in dit land. De vele crises van het moment die mensen dagelijks in hun portemonnee raken, worden niet opgelost door mensen van een andere cultuur niet langer toe te staan daar ook maar een klein deel van te blijven uitoefenen. Plus dat er helemaal geen heldere lijn te trekken is tussen 'Nederlandse' en 'vreemde' cultuur.Daarom ook de vraag aan mensen die dit vinden: hoe wordt jouw dagelijks leven nadelig beïnvloed door het toestaan dat een ander zijn leven op zijn eigen manier leidt? Helemaal niets toch?Laten we dus vooral ophouden met die zondebokpolitiek, iedereen in zijn waarde laten, iedereen zijn leven op zijn eigen manier laten inrichten en ons weer focussen op de echte problemen.
Respect: ???? 91
Reacties: ???? 12
Reageer
Bekijk alle reacties
https://www.nu.nl/politiek/6295053/p...er-worden.html
===========================