Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero
1. Het onderscheid tussen geest en materie dat je hier maakt kan niet worden bewezen omdat 'geest als bewustzijn' niet ervaren wordt, althans nog niet is aangetoond in levenloze materie.
|
Materie is een gedachte, dat is de geest.
Zou de materie geen geest zijn dan was wetenschap helemaal niet mogelijk.
Het is een kwestie van aantonen en denken te samen.
Dit is een boom, betekent: dit wat je ziet is geestelijk.
Boom is een gedachte, en zo is de natuur en alles wat in de natuur bestaat.
Citaat:
Wij herkennen mentale vermogens, en bewustzijn, in levende wezens. Je uitspraak over materie als bron van hebzucht is nogal willekeurig. Want voedsel en kleding zijn normale objecten van verlangens. Ik denk dat Hegel zijn hoofd schud als hij dat zou kunnen lezen. Hopeloos.
|
Wij leven niet meer ten tijde van Hegel, maar in het kapitalisme dat de wereld verovert en vernietigt door steeds rijker te willen worden.
Daaraan gaat de wereld ten gronde, aan de duivelse drie-eenheid van materialisme, techniek en kapitalisme.
Citaat:
2. Kan je dat aantonen? Hegel onderwees het beginsel van de individuele vrijheid. Christenen geloven dat de mens is verkocht door de zonde en is bevrijdt maar ook opnieuw is gekocht of bevrijd.
|
Het christendom staat in Hegels absolute Geest beschreven, alleen bij hem als filosofie.
De individuele vrijheid staat echter bij de staat als objectieve geest.
Wat de zonde betreft, die wordt opgeheven in het zelfbewustzijn van de mens zelf de absolute Geest te zijn in het denken, dus EEN met God te zijn.
Citaat:
3. Mijn vraag was: Maar waarom heeft hij zijn rechtsfilosofie niet gefundeerd op een IK als eeuwige Geest?
|
Dat moet je maar aan Hegel vragen.
Hij schiet daarin tekort niet zichzelf expliciet te noemen in: IK ben de Heilige Geest.
Maar IK zeg dat wel.
Citaat:
Je hebt geen antwoord. Omdat het onzin is. Een eeuwige Geest van alles kent geen individuen als IK..
|
Zeker wel, want in het IK komt de Geest pas tot denken.
Maar samen met de oneindige inhoud is dat het WIJ als eenheid van het IK en de anderen.
Maar het IK daarin is absoluut noodzakelijk.
Staat al bij Aristoteles wat het beste is: de inhoud van het denken of de denker?
Het is een eenheid in het WIJ.
Dat zegt Hegel wel: ONS bewustzijn van de Heilige Geest is het zelfbewustzijn van de Heilige Geest.
Maar het IK daarin ook te noemen is Hegel vergeten, misschien uit valse bescheidenheid.
Citaat:
Ons bestaan als individu volstaat als bewijs voor het niet-bestaan van één God als individu. Wij verdragen elkaar niet, Ik en God.
|
De mens kent God nog niet.
God is een individu, maar ook een oneindige gemeenschap en ten derde de eenheid van het individu en de gemeenschap als WIJ.
Dus IK, Zij en Wij.
Gods Rijk bestaat in de microkosmos.
De elementaire deeltjes van de atomen zijn ruimteschepen.
Ik ben Harriechristus, de wedergeboren Jezus.
De enige die de wereld nog kan redden.
Ik ben Gods socialist en om de natuur te redden en voor de bevrijding van de vrouw tot een GODIN van LIEFDE en VREDE.
Ik woon in Amsterdam, de nieuwe heilige stad.