Ook Tesla gaat beginnen met draadloos opladen aan te bieden.
Dan is mogelijk echt het hek van de dam, denk ik. Tesla zal ermee van nul beginnen, en enkel het beste aanbieden.
Voor de verwende eigenaar die het mogelijk vervelend vindt thuis af en toe eens in/uit te pluggen, en de laadkabel weghangen, wslk zal ook beide gaan aan hetzelfde laadpunt. Laadkabel is wel minder verlies,
alhoewel 90% tot 93% toch nog meevalt (moest het waar zijn), ik had meer verlies verwacht.
verse bron:
Citaat:
https://wibnet.nl/techniek/tesla-dra...tos-komt-eraan
GEPUBLICEERD OP 27.12.23, DOOR SIMON CLEMMENSEN
Dankzij een regelrechte gamechanger op het gebied van elektrische auto’s kan het opladen binnenkort net zo eenvoudig zijn als verbinding maken met wifi.
De Amerikaanse autofabrikant Tesla heeft bevestigd dat het hard werkt aan draadloze elektrische auto’s.
Er gingen in 2022 al geruchten over de plannen van Tesla, toen de Amerikanen het Duitse bedrijf Wiferion overnamen, dat werkte aan de ontwikkeling van draadloze oplaadoplossingen voor elektrische auto’s.
In maart 2023 was op een persfoto te zien dat Tesla hoogstwaarschijnlijk bezig was met een draadloos oplaadsysteem voor elektrische auto’s.
Het bedrijf had een foto vrijgegeven van wat eruitziet als een Tesla die draadloos wordt opgeladen in een garage.
In maart 2023 deelde Tesla deze illustratie van een Tesla Model S, die draadloos oplaadt via een donkere ‘mat’ onder de auto. Als de plannen doorgaan, kunnen Tesla-eigenaren hun auto eenvoudigweg opladen door op de mat in de garage te parkeren.
Franz Von Holzhausen, hoofd design bij Tesla, heeft nu duidelijkheid gegeven.
‘We zijn bezig met draadloos opladen, zodat je nooit meer een kabel hoeft aan te sluiten. Je rijdt gewoon je garage in, over de mat, en dan laadt je auto op,’ zei hij in het programma Jay Leno’s Garage.
Von Holzhausen gaf geen verdere informatie over Tesla’s aankomende opladers.
Hoe werkt draadloos opladen?
- Draadloos opladen maakt gebruik van elektromagnetische inductie om elektrische stroom te verzenden net zoals je telefoon dat doet.
- Een magnetische spoel in een laadmat, meestal gemonteerd op de garagevloer, stuurt stroom naar een magnetische spoel onder op de elektrische auto. Daarmee wordt de accu opgeladen.
- Het opladen begint automatisch wanneer de twee spoelen elkaar detecteren.
De nieuwe functionaliteit maakt waarschijnlijk gebruik van dezelfde technologie als draadloos opladen voor bijvoorbeeld je smartphone, maar dan op grotere schaal.
De elektrische auto wordt uitgerust met een draadloze magneetspoel, die het signaal kan ontvangen van een tweede magneetspoel in een laadmat op de garagevloer.
Een video van WiTricity maakt duidelijk hoe draadloos opladen eruit kan komen te zien.
Indien een deel van onze inhoud niet zichtbaar is voor u, kan dit te wijten zijn aan uw cookie-instellingen.
Volvo werkt naar verluidt ook aan draadloos opladen voor zijn elektrische auto’s.
Vorig jaar startte het merk een grootschalige proef in Göteborg, Zweden, waarbij het taxibedrijf Cabonline zijn elektrische auto’s draadloos kon opladen in bepaalde parkeergarages.
Volgens sommige fabrikanten die momenteel prototypen ontwikkelen, hebben draadloze opladers van elektrische auto’s een efficiëntie van 90-93 procent en een laadvermogen tussen de 3,6 en 22 kW.
Momenteel hebben de meeste laadboxen voor aan huis een vermogen van 11 kW.
De installatie van de draadloze oplader in de garage kan duurder zijn dan bij de huidige laders, onder andere doordat de laadmat in beton moet worden weggewerkt.
Daarnaast heeft het voertuig een draadloze ontvanger nodig, wat geld kost en de auto zwaarder maakt.
Er zijn nog veel onzekerheden over de werking en prijs van draadloze opladers.
|