Los bericht bekijken
Oud 2 januari 2024, 20:36   #77
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ge rijdt toch met uw verstand hoop ik ? Als ge inderdaad op uw gemakske tegen 180 over de autobahn komt dan moet ge niet direct achter de volgende camion gaan hangen, want dan is er plaats he ,... (allee dat hoop ik toch)
Ik wou enkel maar een vb. geven hoe relatief sloom op het middenvak rijden kan zijn aan 180 kmu. Uiteraard ga ik dan meestal niet naar rechts, zelfs als ik over een vrije lengte van geschatte ruim 500 m pas een vrachtwagen zie rijden. Het hangt natuurlijk van het soort wagen af die mij op veilige afstand volgt en waar ik van denk dat die me wel vlot gaat inhalen.

De Duitse regel is als er ruim 20 seconden plaats is op het rechtervak - aan jouw onverminderde snelheid- moet je naar rechts. En Duitsland heeft al 70 jaar echte verkeerswetenschappers integendeel tot België.

Citaat:
Autofahrende, deren nächster Überholvorgang absehbar ist, müssen also nicht sofort zurück auf die rechte Spur. Wenn die rechte Spur vor dem nächsten Überholvorgang allerdings deutlich länger als 20 Sekunden befahren werden könnte, dann muss der Autofahrende wieder dorthin wechseln. Bei Fahrbahnen mit mehr als drei markierten Fahrstreifen gilt das übrigens für den zweiten Fahrstreifen von rechts.

Bestuurders van wie de volgende inhaalmanoeuvre te verwachten is, hoeven niet onmiddellijk terug te keren naar de rechterrijstrook. Als de rechterrijstrook echter aanzienlijk langer dan 20 seconden kan worden gebruikt vóór de volgende inhaalmanoeuvre, moet de bestuurder daar weer naartoe rijden. Op wegen met meer dan drie gemarkeerde rijstroken geldt dit voor de tweede rijstrook van rechts.
Ik kan die 20 seconden (met x seconden marge om 2x van rijstrook te wisselen) even uitrekenen, heb ik nog nooit gedaan. (want ik rij op ervaring)

Men weet dat vrachtwagens tegen hun begrenzer rijden dat is echte 86 kmh op het vlakke. Rij ik zelf aan echte 176 kmu of 90 kmu sneller dan die vrachtwagen om gemakkelijker te rekenen.
verschil 90 kmu = 90.000 m/3600 sec = 25 meter per seconde. 20 seconden zijn dan al 500 m. Tel daar nog wat seconden bij aan 25 m/sec of beter extra 100-150 meter voor 2 vlotte rijstrookwissels dan is het tot 650 m.

Zo men kan dat nu naar de Belgische snelheidsverschillen auto<>vrachtwagen van pakweg 36 kmu uitrekenen, of 10 meter per seconde x 22 seconden = 220 meter.
dus al liggen er nipt 2 voetbalpleinen tussen men moet nog niet persé naar rechts aan 126 kmu.

Dat is natuurlijk allemaal theorie in de ideale wereld.

Vergeet vooral niet **artikel 10 aangepaste snelheid, die geldt ook op de snelweg. Of ook snelheid aanpassen aan de hoeveelheid andere voertuigen hé. Alleen eikels denken dat de linkerrijstrook van hem alleen is van Aarlen tot Oostende, en alle die deze 3 uur voor hem rijden zijn linksplakkers.

Citaat:
** Artikel 10. Snelheid
10.1.

1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.

3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 2 januari 2024 om 20:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden