Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele
Vooraleer menige gazetten iets anders beweren via clickbaittitels, en de lezer leest de details niet:
Tesla verkocht in 2023 (1,808,581) welgeteld 233.759 meer BEV dan het Chinese BYD (1,574,822)
Dat BYD enkel het laatste kwartaal 2023 met 526,409 BEV duidelijk meer verkocht dan Tesla (484,507) was al verwacht/aangekondigd (zie *afbeelding per kwartaal tot q3 2023)
BYD en Tesla zullen het dan in 2024 uitvechten hoeveel ze gaan uitleveren, wellicht beide elk ruim boven 2 miljoen. Prachtig toch?
De groei van BYD (*afb.) is momenteel wel groter dan Tesla, omdat BYD ook goedkopere compacte E-modellen aanbiedt. (Tesla pas in 2025-2026)
BYD verkoopt vooral in Azië en iedereen is benieuwd hoe ze verder door gaan groeien in Europa, mogelijk ook in USA. Maar daarvoor moet de productie verder omhoog.
|
BYD heeft Tesla voorbijgestoken in de wereldwijde verkoop van elektrische auto's, en gaat beginnen produceren in Europa, in Hongarije. Door dat te doen kunnen mogelijk én importheffingen vermeden én subsidies binnengehaald worden.
BRON
24 dec 2023
Elders in Hongarije bouwt de grootste batterijfabrikant ter wereld, CATL - marktaandeel 33% wereldproductie - eveneens uit China, een fabriek voor de productie van lithium-ion batterijen. Nogal wat klanten van CATL zouden dichtbij deze fabriek elektrische auto's produceren.
LINK
15 aug 2022
(fig.: Tesla vs. BYD)