Voor diegene die het interesseert nog een nieuwe ICE te kopen vanaf 1 september 2024.
Dan moeten de nieuwe auto's aan euronorm 6E voldoen voor homologatie op de openbare weg.
(wanneer de ICE versleten is of per totale)
- Vandaag is het nog euronorm 6d, of bij praktijkmetingen (RDE-factor 1,43) mag de uitlaat-emissie NOx tot 43% hoger als het labogrenscijfer 80 mg/km zijn;
- euronorm 6E is het nog 10% hoger (RDE= 1,1) dan 80 mg/km;
- vanaf euronorm 7 is de RDE factor 1 of gelijk aan labogrenswaarde 60 mg/km
• Dus de euronorm 6E die enkel significant strenger wordt bij de praktijkmetingen(RDE), maar in het labo idem mag zijn aan 6D, vooral betreft Stikstofoxides (NOx) en roetdeeljtes (PM/PN).
• De euronorm 7 - die heel fel afgezwakt is - zal wslk pas in 2030 (geeuw) komen, # wetenschappers van T&E menen dat
die beter maar euro 6F mocht genoemd worden.
• Ik stel vast dat -op papier- de Chinese emissienorm 6A (sinds juli 2020)/zeker 6B (juli 2023) al gelijk/veel strenger zijn dan de komende europese 6E en euronorm 7.
China had reeds in juli 2020 de NOx-grens bij diesel en benzine gelijk op 60 mg/km gelegd, en in 2023 zelfs bijna gehalveerd naar 35 mg/km. Ook bij roetdeeltjesmassa (PM) ging China van 4,5 naar 3 mg/km. Ook het lachgas N2O meten ze apart (grenswaarde 20, zeer sterk broeikasgas) wat de EU niet doet.
Terwijl zelfs onze euronorm 7 (2030

) nog altijd NOx: 60 mg/km en PM: 4,5 mg/km heeft. Daarvoor is er in 2030 wel een
extra NH3-meting bijgekomen
10 jaar geleden was de China emissienorm 5 nog idem met onze euronorm 5b
De emissiegrenscijfers vind je best hier, ook de
Chinese:
Citaat:
https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm
Grenzwerte in mg/km
Norm Antriebsart Einführungszeitpunkt CO HC NMHC NOx N2O PM
China 6a Benzin und Diesel 1. Juli 2020 700 100 68 60 20 4,5
China 6b 1. Juli 2023 500 50 35 20 3
Benzine
Norm Einführungszeitpunkt neue Typen (Typgenehmigung) Einführungszeitpunkt Neufahrzeuge (Erstzulassung) Fahrzyklus/ Testverfahren WLTP | CF-Faktor RDE (NOx) | CF-Faktor RDE (PN) |CO (mg/km) | HC (NMHC) (mg/km) | NOx (mg/km) | (HC + NOx) (mg/km) | PM (mg/km) PN (1/km) | NH3 (mg/km)
Euro 6d 1. Jan. 2020 1. Jan. 2021 1,43[19] 1,5 1.000 100 (68) 60 — 4,5 6e11 —
Euro 6e 1. Sep. 2023 1. Sep. 2024 1,1[20] 1,34 1.000 100 (68) 60 — 4,5 6e11 —
Euro 7 [21] — 1. Jul. 2025 1,0 1,0 500 100 (68) 60 — 4,5 6e11 20
Diesel
Euro 6d 1. Jan. 2020 1. Jan. 2021 1,43[22] 1,5 500 — 80 170 4,5 6e11 —
Euro 6e 1. Sep. 2023 1. Sep. 2024 1,1[20] 1,34 500 — 80 170 4,5 6e11 —
Euro 7 [23] — 1. Jul. 2025 1,0 1,0 500 100 (68) 60 — 4,5 6e11 20
|
Citaat:
# https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/11...n-voor-euro-7/
Europese Parlementsleden akkoord over (afgezwakte) Euro 7-norm
De plenaire vergadering van het Europese Parlement heeft de herziening van de nieuwe uitstootnormen voor voertuigen, oftewel de Euro 7-norm, goedgekeurd. Die norm moet de uitstoot van verontreinigende stoffen verminderen. Het parlement zal nu met de Commissie en de lidstaten van de Europese Unie verder onderhandelen over de definitieve wet.
Ine Philippe do 09 nov 2023
(.....)
Afgezwakt voorstel
De eerste versie van de Euro 7-norm werd een jaar geleden al voorgesteld door de Europese Commissie. Origineel was het de bedoeling dat die normen vanaf juli 2025 in werking zouden treden.
di 07 nov 2023
Maar er kwam heel wat kritiek op het voorstel, zowel vanuit de milieuorganisaties als de auto-industrie.
De auto-industrie trok uiteindelijk aan het langste eind. Door lobbywerk zal de deadline opschuiven richting juli 2030, en werden sommige regels in de norm minder streng.
Het aangepaste, afgezwakte voorstel werd eerder al goedgekeurd door de Milieucommissie van het Europees Parlement, en heeft nu ook een stemming in de plenaire vergadering van het Europese Parlement doorstaan. In totaal waren er 329 stemmen voor, 230 tegen en 41 onthoudingen.
"Balans weg van extremen" vs. "slechter dan nutteloos"
Volgens Tsjechisch parlementslid en rapporteur Alexandr Vondra (ECR) heeft het Europees Parlement met de nieuwe norm "een balans gevonden tussen milieudoelstellingen en de essentiële belangen van fabrikanten."
"Het zou contraproductief zijn om milieubeleid uit te voeren dat zowel de Europese industrie als haar burgers schade toebrengt. Met ons compromis dienen we de belangen van alle betrokken partijen en sturen we weg van extreme posities", aldus het Europese parlementslid.
EU-wetgevers zouden de norm beter "Euro 6 F" noemen
ngo Transport & Environment (T&E)
De ngo Transport & Environment (T&E) houdt er dan weer een andere mening op na. De ngo had eerder al aangegeven dat de autolobby volgens hen met valse argumenten het invoeren van een striktere Euro 7-norm saboteerde. T&E hoopte dat het parlement de afzwakking van de regelgeving toch nog zou terugschroeven, maar dat is dus niet gebeurd.
In een reactie op hun website noemt de ngo de nieuwe norm "slechter dan nutteloos." De nieuwe norm slaagt er volgens hen niet om de bescherming tegen luchtvervuiling aanzienlijk te verbeteren ten opzichte van zijn voorganger, de Euro 6-norm. In de plaats van Euro 7, zou het voorstel beter de naam "Euro 6 F" krijgen, aldus T&E.
|