Los bericht bekijken
Oud 9 januari 2024, 10:53   #18
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.714
Standaard

Es erhellt sogleich, daß Aristoteles nicht das reine Sein oder Nichtsein versteht, diese Abstraktion, die wesentlich nur das Übergehen des einen in das andere ist; sondern unter dem, was ist, versteht er wesentlich die Substanz, Idee.
Aristoteles fragt nur nach dem, was das Bewegende ist; und dies ist der logos, der Zweck.
Wie er gegen das Prinzip der bloßen Veränderung das Allgemeine festhält, so macht er im Gegenteil, gegen die Pythagoreer und gegen Platon, gegen die Zahl die Tätigkeit geltend.
Tätigkeit ist auch Veränderung, aber Veränderung als identisch mit sich bleibend, – ist Veränderung, aber innerhalb des Allgemeinen gesetzt als die sich selbst gleiche Veränderung, – ist ein Bestimmen, welches ist Sichselbstbestimmen.
In der bloßen Veränderung ist dagegen das Erhalten seiner in der Veränderung noch nicht enthalten.
Das Allgemeine ist tätig, bestimmt sich; und der Zweck ist das Sichselbstbestimmen, was sich realisiert.
Dies ist die Hauptbestimmung, auf die es bei Aristoteles ankommt.

Vertaling:

Het verduidelijkt meteen, dat Aristoteles niet het zuivere Zijn of Niet-zijn verstaat, deze abstractie, die wezenlijk slechts het overgaan van het ene in het andere is; maar onder dat, wat is, verstaat hij wezenlijk de substantie, idee.
Aristoteles vraagt slechts naar dat, wat het bewegende is; en dat is de logica, het doel.
Zoals hij tegen de verandering zonder meer het algemene vasthoudt, zo maakt hij in tegendeel, tegen de Pythagoreërs en tegen Plato, tegen het getal de daad geldend.
Daadkracht is ook verandering, maar verandering als eenheid met zich blijvend, - is verandering, maar binnen het algemene gezet als de zichzelf gelijke verandering, - is een bepalen, welke een zichzelf bepalen is.
In de verandering zonder meer is daarentegen het behouden van zich in de verandering not niet bevat.
Het algemene is doende, bepaalt zich; en het doel* is het zichzelf bepalen, wat zich realiseert.
Dat is de hoofdbepaling, waarop het bij Aristoteles op aan komt.

*Het doel is een eenzijdigheid tegenover de oorzaak.
En als dat God of de mens betreft, dan gaat de werkzaamheid ook van zichzelf uit.
En dan is er de spanning tussen het heden als oorzaak en de toekomst als doel.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden