Los bericht bekijken
Oud 25 januari 2024, 08:43   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Italianen koken vooral op gas, ...
Dus? Nog meer elec over...
Citaat:
Mijn ervaring toen was dat het net wel een upgrade kon verbruiken, en je kan wel laden aan 16 A maar dan schiet er niet veel meer over he, ... daar gaat het over.
Toch al van dynamische loadbalancing gehoord, of vergeten? Er schiet dus altijd genoeg over voor de wagen bij te laden.

En in Italië, vooral in het zuiden heb je veel meer opbrengst van zonnepanelen.

Laat de ANWB jou eens uitleggen wat dynamische loadbalancing allemaal kan inhouden:

https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-...load-balancing

Hoe werkt Dynamic Load Balancing?

Voorkom een stroomstoring tijdens het opladen

Een elektrische auto via een privélaadpaal opladen, is heel prettig. Het is goedkoper dan aanleggen bij een publieke laadpaal én je bent verzekerd van een laadplek. Of je altijd stroom hebt, is weer een ander verhaal. Met Dynamic Load Balancing voorkom je een stroomstoring.

Wanneer je elektrische auto thuis aan de stroom hangt, zie je de cijfertjes op de elektriciteitsmeter als een dolle tekeergaan. Het opladen vraagt namelijk al snel ruim meer dan de helft van de gemiddelde elektriciteitscapaciteit van je woning. Heb je meer energievreters in huis, zoals een boiler, elektrische oven of inductiekookplaat, dan ligt overbelasting op de loer. Je wil niet dat alles op zwart gaat zodra je de aardappels op zet.

Stroomuitval voorkomen

Om stroomuitval te voorkomen is Dynamic Load Balancing (DLB) uitgevonden. Beschikt je (slimme) laadpaal over deze functie, dan ben je verzekerd tegen overbelasting van je energienetwerk. Het systeem meet elke seconde hoeveel stroom er wordt afgenomen en grijpt in wanneer een kritische grens nadert.

Dit ingrijpen gebeurt bijvoorbeeld door tijdelijk minder stroom naar de veelvraat te sturen, de auto dus. Diens accu laadt hierdoor iets minder snel op. Wordt het te bont gemaakt, dan wordt de stroom naar de auto of andere apparaten volledig gepauzeerd om stroomproblemen te voorkomen.

Andersom geldt: merkt het systeem dat er in huis amper stroom wordt gebruikt, dan krijgt de auto meer ampères en laadt de accu sneller. Bovendien: laden er meerdere elektrische auto’s tegelijkertijd? Dan kun je met DLB een prioriteit instellen. De auto die als eerste weg moet wordt dan het snelst opgeladen.

Zonnepanelen

Het mooie van DLB is dat zonnepanelen het opladen van je auto kunnen overnemen. Duurzamer kun je het vrijwel niet krijgen. Ook hier kijkt DLB naar de beschikbare stroom van zonnepanelen en pakt eventueel wat netstroom bij, mocht er een wolkje voor de zon schuiven en de auto op een bepaald moment ‘vol’ moet zijn.

Mocht je willen weten wat de installatie van een laadpaal op jouw eigen terrein kost, inclusief Dynamic Load Balancing? Met onze online keuzehulp vraag je geheel vrijblijvend een offerte aan.
------- -----
Of Italiaanse ggl kungfu:
Bilanciamento dinamico del carico di ricarica EV
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 25 januari 2024 om 09:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden