Los bericht bekijken
Oud 29 januari 2024, 13:52   #281
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Uiteraard. Maar aangezien de enige zinvolle bestaansreden van de planeet mijn voordelen en luxe zijn, is dat kifkif he.

Je moet MIJ niet uitleggen dat het ecologische paradigma gewoon een fysische noodzakelijkheid is voor eigen maximaal voordeel he, waar alles altijd om draait.

Inderdaad is het ecologische paradigma gewoon de vaststelling dat vanaf een zeker verbruik van ressources (waaronder ook "afval opname ressources") er toenemende kosten zijn voor eigen luxe.

En vanaf een zeker punt is het een runaway, in de zin dat de kost die het extra gebruik van een resource veroorzaakt, groter dan de voordelen die je eruit haalt, waardoor die resource niet meer zinvol toegankelijk is, en er dus een begrenzing aan zijn gebruik is gekomen.

Uiteraard, dat is het enige dat telt he. Enkel idioten gaan "de planeet" personifieren. De planeet is een tool voor levenskwaliteit, meer niet. Exact zoals "anderen".

Het idee is natuurlijk om het maximum te persen uit de weinige niet-eigen-volk ressources die we daarvoor strikt nodig zouden hebben, he, om dus slavernij en disposal van niet-nuttige overblijfsels in te voeren voor alles wat niet geautomatiseerd kan worden. Maar mijn hoop zou toch zijn dat met voldoende automatisering we voldoende hebben aan eigen volk met besturende functies om dat overal elders gaan te doen. Hebben wij echt negerkes nodig in mijnen in Afrika ? Kunnen we ginder niet gewoon zelf die mijnen geautomatiseerd exploiteren en de negerkes wegdoen ?

Je stelde dat het grote aantal mensen een belemmering is voor jouw omdat die ecologische restricties veroorzaakt; zonder die restricties zouden de groei (voor de eigen groep) groter zijn.

Welnu, ik toon aan dat dat niet zo is. Zelfs met een kleine groep is de overlap tussen veroorzaker en schade-lijder bijna compleet (enkel niet geldig voor CO2 of ozonlaag). Dat betekent dus dat die onbekende anderen u geen nadeel bezorgen omdat ze ook beslag zouden leggen op ecologische beperkingen. Nee, de meeste beperkingen waar jij het over hebt, zijn ingesteld door het eigen volk, owv de vraag naar eigen levenstandaard.

En daarmee valt dan toch uw redenering in puin, want je stelt: we moeten die anderen afmaken omdat wij als kleine groep meer kunnen profiteren binnen de ecologische grenzen. Maar die hebben daar geen impact op. Of ze er zijn, of niet, maakt voor de eigen groep werkelijk niks uit. ...enfin, toch niet vanuit een ecologisch perspectief, maar natuurlijk wel economisch. Die mensen kunnen u nog altijd nuttige diensten leveren. En dus, is het in uw eigen voordeel om die mensen niet af te maken, alleszins zeker geen nadeel.