Het is geen toeval dat Tesla de meeste EVs verkoopt, en het model Y zelfs de bestverkochte wagen überhaupt is.
Ze maken alles qua laadpalen zelf (hard- en software), DC-snelladers (
Tesla Suc) en trage AC laders (Tesla
destination chargers), dit wereldwijd.
Als men dus eenderwelke BEV koopt met CCS aansluiting (99%) kan men eventueel ook snelladen bij Tesla, plug and charge:
Citaat:
https://www.autoweek.nl/elektrisch-r....google.com%2F
Gebruik de Tesla app
Om als niet-Teslarijder de Superchargers te gebruiken moet je eerst de Tesla app downloaden op je smartphone. Vervolgens maak je een account aan. Vervolgens kies je de optie ‘Uw niet-Tesla opladen’. Je ziet vervolgens Superchargers die in de buurt zijn en je kunt de kosten van een laadbeurt bekijken. Je ziet ook welke voorzieningen er bij de locaties zijn, zoals toiletten, restaurant, wifi, hotel, koffie en dergelijke. De meeste Superchargers vind je bij hotels, dus je kunt gemakkelijk van de laadsessie een aangename pauze maken.
Betalen per laadsessie of abonnement
Sta je bij een Supercharger, dan heb je de keuze voor ‘pay as you go’ of een abonnement. Voor het laden per keer betaal je in januari 2024 tussen de € 0,42 en € 0,56 per kWh. Dat hangt af van de locatie en de tijd op de dag. Tussen 16.00 en 20.00 uur ben je het duurste uit. Neem je een abonnement van € 12,99 per maand, dan is het tarief aantrekkelijker. Dat verschilt eveneens per locatie. Vervolgens plug je de auto in en selecteer je in de app het nummer van het laadstation. Dan start het opladen.
Welke laadstekker gebruikt een Supercharger?
Je auto moet een CCS-aansluiting hebben om te snelladen met een Supercharger. Heb je een Renault Zoe of een auto met een CHaDeMo stekker voor het snelladen, dan zul je de Superchargers links moeten laten liggen.
|
Wie Tesla haat moet maar ergens anders laden.
