Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon
Water geven aan planten in een pot doe je op gewicht. Pot opheffen, dan voel je direct of dat hij droog of (meestal nog te) nat staat.
|
Dat is moeilijk als je meerdere verschillende planten hebt, in verschillende groottes, verschillende medium, stenen potten, ...
Maar het klopt wel dat 'feeling' een factor is.
Het is ook zo dat aangezien overwateren een meer voorkomend probleem is dan te weinig water geven, planten die wat verwaarloosd worden het vaak beter doen.
Sanseveria's zijn zo'n planten. Hoe meer die genegeerd wordt, des te beter die het doen.
Citaat:
Het gegeven is gewoon dat zelfs planten in huis te moeilijk zijn voor veel mensen.
Alleszins, ik heb wel eens enkele Juniperussen gehad in potten die in Koreaanse, gebroken kiezelstenen stonden, kwam geen grond aan te pas. Het medium waar de plant instaat heeft er dus weinig mee te maken als je weet hoe ze te verzorgen.
|
Dat is in principe semi-hydrocultuur, wat compleet anders is en tegelijk een oplossing zou kunnen zijn voor mensen die hun planten neigen te verzuipen.
Veel planten doen het vaak beter in dergelijk substraat, maar dan is PH en EC weer een belangrijke factor waar mensen zich in kunnen verslikken. Zeker bij gevoelige kamerplanten.
Ik was ook zo'n chronische plantenverzuiper, maar sinds ik al mijn binnenplanten op hydro heb gezet, doen ze het fantastisch.
Zo heb ik ook de orchidee van mijn dochter er kunnen doortrekken dat nog met 1 verlebberd en vergeeld blad op de grens aan het zweven was.
Dit jaar ga ik de aardbeien buiten proberen op hydrocultuur ipv volle grond. Ik ben benieuwd naar opbrengst en vooral smaak aangezien de voedingsstoffen nu rechtstreeks via de bemesting moet komen.