Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac
Dat is moeilijk als je meerdere verschillende planten hebt, in verschillende groottes, verschillende medium, stenen potten, ...
Maar het klopt wel dat 'feeling' een factor is.
Het is ook zo dat aangezien overwateren een meer voorkomend probleem is dan te weinig water geven, planten die wat verwaarloosd worden het vaak beter doen.
Sanseveria's zijn zo'n planten. Hoe meer die genegeerd wordt, des te beter die het doen.
Dat is in principe semi-hydrocultuur, wat compleet anders is en tegelijk een oplossing zou kunnen zijn voor mensen die hun planten neigen te verzuipen.
Veel planten doen het vaak beter in dergelijk substraat, maar dan is PH en EC weer een belangrijke factor waar mensen zich in kunnen verslikken. Zeker bij gevoelige kamerplanten.
Ik was ook zo'n chronische plantenverzuiper, maar sinds ik al mijn binnenplanten op hydro heb gezet, doen ze het fantastisch.
Zo heb ik ook de orchidee van mijn dochter er kunnen doortrekken dat nog met 1 verlebberd en vergeeld blad op de grens aan het zweven was.
|
Ik denk vorig jaar vroeg Anna me wat ik vond van zijn Aloë Vera, ik zei hem dat mijn eerste indruk veel te veel water was. Ik liet hem mijn Aloë Vera zien en vertelde hem dat ik die twee a driemaal per jaar wat water gaf.
De zijne lag armoedig en slap bovenop zijn veel te natte pot, de mijne zag er uit als een jungle in het klein. Ik legde hem het gewicht-principe uit, "zware pot, veel te nat". Hij was direct mee.
Hier is mijne trouwens: