Los bericht bekijken
Oud 30 januari 2024, 11:30   #319
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar in de mate dat dat waar is deel ik uw standpunt, alleen denk ik dat vele mensen geen nut hebben voor mij. Sommigen wel natuurlijk, maar de meesten niet. Toch niet in vergelijking met de kost die ze veroorzaken door te bestaan.

Maar goed, kunnen we het eens zijn dat mensen waar we het allebei over eens zijn dat hun kosten-baten analyse van hun bestaan negatief is, mogen doodmeppen dan ?
Dat laatste is een interessant gedachtenexperiment. Ik wou de discussie vereenvoudigen tot een louter utilistische benadering, nl. welke concreet voordeel heeft de andere voor mij, los van morele "beslommeringen". Ik deed dat, omdat het volgens mij volstaat om in te zien dat het niet voordelig is.

Gesteld dat het wel egoïstisch voordelig is, of doodmeppen dan ok is...

...goh..

(ik laat het even insijpelen)

...Eigenlijk, ik denk het niet. Persoonlijk voel ik een dermate afkeer om dat te doen, wsk omdat die moraliteit zo diep ingeprent is. Ik accepteer die voor wat ze is, waardoor mijn persoonlijke welvaartsmaximalisatie betekent dat ik geen vreugde haal uit het doodmeppen van anderen, zelfs als die hun bestaan nadelig is voor mij.

Da's straf he.