Ik rij nu ook met een BEV, niet dat ik daar zo stond om te roepen.
Het is een bedrijfswagen en een BEV was de enige optie.
Ik vind het redelijk hallucinant dat ik nu met een wagen rij die 60.000€ gekost heeft (incl BTW) en gewoon binnen mijn leasingbudget valt. De vorige, 4 jaar geleden, kostte iets van 37.000€.
Dat terzijde.
Ik ben gewend om met auto's te rijden die iets van een 1000km halen tussen 2 tankbeurten en dan is die beperkte autonomie, nu in de winter met 100% iets van een 380km, toch aanpassen en al zeker omdat ik op het werk niet kan laden en omdat het laadpunt thuis er nog niet is.
Het is voorlopig een beetje behelpen. Maar lukt wel.
Het zal wel een stuk rustiger worden als dat thuislaadpunt er wel is, maar wanneer dat gaat komen is voorlopig niet bekend.
Dat laden gaat ook niet zo vlot en feilloos als ik verwacht had.
Snelladers laden altijd lager dan aangegeven op de app of wat de auto aankan (130kW) en soms heel veel lager. Ik heb er al één gehad, aangegeven als 435kW, die in de praktijk maar 25 gaf, wat wel geleidelijk aan wat hoger ging maar boven 60 is ie niet gekomen.
Of een andere die enthousiast begon aan 125kW maar na 5kWh laden er ineens mee stopte. Boodschap: "fout aan het laadpunt". Dat schiet niet op.
Of een ander laadpunt, AC-laders, waar de app er 4 aangeeft maar er in de praktijk 2 het gewoon niet doen.
Moet duidelijk nog verbeteren, en dat zal het ook wel doen.
Afijn, ipv zorgeloos rond te rijden wat autonomie betreft moet ik nu toch steeds goed in de gaten houden hoever ik nog kan en hoe ik het zal aanpakken om bij te laden zonder al te veel tijd te verliezen.
Gelukkig staat er hier een goede 2km ver een 50kW DC lader die tot nu probleemloos gewerkt heeft en typisch iets van een 35kW levert, maar weigert om nog verder te laden als de batterij 80% bereikt heeft.
's Avonds tijdens de week was die tot nu altijd vrij als ik wou laden. In het weekend daarentegen is die nagenoeg altijd bezet.
|