Los bericht bekijken
Oud 31 januari 2024, 10:52   #11
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Dus ofwel liegen die supermarkten en gaan zij met de grote winst lopen ofwel zitten er daar nog andere spelers in die zich enorm verrijken.
Als wereldverbeteraars tijdens de koffie wordt dat dikwijls opgerakeld, maar kijk, er is een probleem met die theorie, tenzij er een zeer zeer maffieus spel gespeeld wordt, en dan is het zodanig opvallend dat het niet moeilijk is om dat wettelijk te kraken.

Ik denk dat men serieus de kost onderschat van wat allemaal nodig is om die patat vanop het veld op de juiste moment voor de juiste klant in de juiste supermarkt te krijgen. Natuurlijk, of die enorme factor "eerlijk" is of niet, weet ik niet, maar ik zou het volgende denken:

Als het echt zo is dat de klassieke keten van de patat van boer Jan zijn veld naar de winkelkar van Marie de huismoeder GIGANTISCHE marges heeft, oftewel omdat er 27 intermediairen zijn die allemaal hun percentje nodig hebben, oftewel omdat men boeren onder druk zet of weet ik veel, dan is het toch heel eigenaardig dat er nog geen enkele briljante student van een handelshogeschool of zo op het idee gekomen is van een ALTERNATIEF distributienet op te richten waar boer Jan zijn patatten 5 keer duurder kwijt kan, en de klant 3 keer minder moet betalen, he en er nog veel marge over is voor de alternatieve keten.

Waarom is er niemand die een alternatief circuit organiseert van "lokale boerenproducten" die VEEL GOEDKOPER zijn dan in de supermarkt, en waar de boeren VEEL DUURDER aan kunnen verkopen, als de marges van de klassieke supermarkten zo "oneerlijk enorm" zijn en de kosten van distributie veel kleiner zijn dan ze beweren ?

Komt dat omdat er echt maffieuze afpersingstechnieken gebruikt worden die elk zulk initiatief gewelddadig naar de vaantjes helpt ? Dat zou toch gemakkelijk aangetoond kunnen worden ?

Dus waarom organiseren de boeren zich niet om hun eigen spul aan eigen betere inkomens aan de man te brengen aan veel lagere prijzen dan de supermarkt ?

Of is het toch duurder dan men dacht, om die patat in de winkelkar van Marie te krijgen ? Want misschien moeten er 4 of 5 patatten gekocht worden opdat Marie er 1 koopt en is de rest voor de vuilbak he.

Ik kan mij niet indenken dat:

1) de marges zodanig gigantisch zijn zonder voor een flink deel van nodige kosten te komen

2) geen kat op de ENORME OPPORTUNITEIT SPRINGT om zich daar stinkend rijk in te maken door de halve marges te pakken en gans de markt binnen te doen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 31 januari 2024 om 10:57.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden