Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus

Wanneer je de kaart van Oost-Vlaanderen aandachtig bekijkt dan merk je dat Ronse langs drie kanten omgeven is door Waals gebied. Ronse hangt onderaan als het scrotum van Oost-Vlaanderen.
|
Soms hebben we onze momenten. Ik blijf lekker een Groot-Nederlander. Heel-Nederlander ook misschien, maar er moet dan toch iets veranderen in Wallonië. Volgens mij is Groot-Nederland realistischer, maar niet voor morgen. Misschien voor nooit, maar het belet me niet te zijn zoals ik ben. De meerderheid volgen en doen alsof iedereen hetzelfde denkt is overigens een trekje dat ik liever kwijt dan rijk ben.
Zelf zie ik mijn toekomst toch nog steeds in Nederland. Ik voel me er oprecht meer thuis. Emigreren is toegestaan, he? Ik blijf wel een Vlaming. Dit merk ik vooral door terug veel met andere Belgen te maken te hebben. Het is een omgekeerde cultuurclash geworden. Ik schipper tussen beide werelden in.
Hoe kan ik nu Vlaanderen negeren? Mijn familie woont er en het is op een boogscheut van Nederland. Waarom zou ik 'die Hollanders van het Noorden schuwen' als hun cultuur me aantrekt?