Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere
- Het is niet mijn logica !
- Het gaat bij genocide over volkeren / grote groepen mensen.
- Welk percentage zit er volgens u dan vast aan genocide?
|
Kijk, een genocide is het uitroeien van een volk/bevolkingsgroep.
Opdat die lukt, moet die groep toch uitgeroeid zijn, of zo goed als, nee ?
Je kan toch niet van "moord" spreken als de "vermoorde" nog springlevend is, nee ? Dan kan je ook niet van volkerenmoord (genocide) spreken als het overgrote deel van het volk nog rondloopt, ook niet he.
Nu kan je van "moordpoging" spreken, maar dat moet toch iets zijn dat mocht het niet om een of andere reden zou tegengehouden zijn, of op onvoorziene wijze zou gefaald zijn, in een moord zou uitgedraaid zijn, niewaar ?
Als ik U een klets in uw gezicht geef, is dat geen moordpoging he. Omdat op geen enkele manier men kan veronderstellen dat als ik mijn klets goed zou geven, gij dood zou zijn. Daarentegen, als ik met een bijl probeer op uw kop te kloppen, maar om een of andere manier heb ik geen chance en vliegt die bijl uit mijn handen en mis ik U, ja DAT is een moordpoging (maar geen moord want het is mislukt). Omdat het duidelijk is dat mocht ik dat probleem niet gehad hebben van de bijl die uit mijn handen vliegt, er veel kans zou zijn dat de verwondingen die ik U aanbreng, U gaan doden. Dus ja, dat is duidelijk een moordpoging, want mocht het niet met grote pech mislukt zijn, ik zou U waarschijnlijk vermoord hebben.
Als ik met een pistool op U schiet, maar gij had uw vals gebit toevallig in uw zak en dat hield de kogel tegen, dat is ook een moordpoging, he, maar geen moord.
Als dusdanig is een POGING TOT GENOCIDE iets dat, als het niet om een of andere reden zou mislukt zijn (bijvoorbeeld omdat vijanden mijn land komen bombarderen voor ik het kan afwerken) een genocide zou veroorzaken, maar er is iets gebeurd dat maakte dat het niet helemaal tot een goed einde werd gebracht.
De Holocaust was een reeds ver gevorderde poging tot genocide, maar niet echt een gelukte want er zijn zoveel Joden overgebleven dat het Jodendom nog bestaat.
De genocide op de Amerikaanse Indianen kan als geslaagd beschouwd worden, en is een echte volledige genocide. De paar indianen die overbleven hebben het indiaanse volk totaal niet kunnen "herschapen".