Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI
Dus ge zijt het eens dat abortus altijd moord is?
Moord met voorbedachte rade zelfs.
|
Moord is een subjectief concept. Doden niet. Moord is het doden van een subklasse van wezens in een subklasse van omstandigheden, en is dus totaal afhankelijk van de definitie van die subklasse en van die omstandigheden. Meestal is het woordje "moord" bedoeld met een negatieve connotatie, maar in mijn opvattingen is moord, als het niet op mij of de mijnen is, a priori altijd toe te juichen, om ecologische redenen onder andere.
Als ik "vrouwen" in de subklasse steek, dan is een vrouw doden "moord". Als ik vrouwen buiten die klasse hou, dan is het doden van een vrouw geen moord. Idem voor negers, voor mannen met baarden, voor kinderen, voor honden, voor mieren .... Ik kies zelf een arbitraire subklasse van levende wezens en noem, als men die doodt, zoiets "moord".
Of abortus dus moord is of niet, is een keuze van klassen en is dus eigenlijk betekenisloos in absolute zin. Dat abortus doden is, is een feit (behalve als het "vervroegd bevallen" is). Ik begrijp dus niet waarom men zich druk maakt over iets dat normaal is: doden, zeker niet in het ecologische paradigme, maar als jij daar "dramatisch" wil over doen door dat moord t e noemen, mag dat. Ik ben a priori altijd voorstander van moord, behalve als ik daar zelf nadelen van ondervind.