Los bericht bekijken
Oud 22 februari 2024, 10:34   #13
gunter5148
Perm. Vertegenwoordiger VN

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat beleid wordt wel keer op keer door "verkozenen" ingevoerd he. En die worden herkozen.

Ik denk dat je het minder expliciet Orwelliaans moet zoeken, maar het komt wel daarop neer. Ik denk dat het gewoon veel GEMAKKELIJKER is om te jesticuleren met verboden "om iets te doen" dan om zelf dingen te doen.

We hebben dat gezien met het covid gebeuren. In plaats van actieve dingen te doen, was het veel gemakkelijker om VERBODEN uit te vaardigen, VERPLICHTIGEN en zo. Dat is iets dat een politicus kan: het is gewoon PAPIERWERK. Het is iets anders dan PROBLEEM OPLOSSEND TE WERK GAAN.

Politici zijn geen ingenieurs, maar WETGEVERS. Hun "hamer" is verboden en verplichtingen. Wetten. Niet "dingen doen die werken". Als politici met een probleem geconfronteerd worden, gaan ze verboden en verplichtingen uitvaardigen wat dat is wat ze gemakkelijk en zonder veel moeite kunnen doen. Werken uitvoeren, dingen organiseren,.... dat kost moeite, planning, geld, volk en inzicht. Dat is niet de metier van een politicus.

Het grote probleem is dat wij als volk van politici verwachten dat zij vanalle problemen oplossen, en zij worden dan geconfronteerd met de vraag naar "actie" (dus verplichtingen en verboden in hun ogen). Terwijl normale mensen denken dat politici zoals ingenieurs "oplossingen gaan bedenken" gaat de politicus gewoon maar verplichtingen en verboden uitvaardigen.

De stapel verboden en verplichtingen, vaak totaal zinloos maar dienende om de "werkzaamheid van de ijverige politicus" te tonen voor de volgende verkiezing, wordt ondertussen huizenhoog en Orwelliaans, maar dat is volgens mij niet de bedoeling, enkel maar een gevolg van de metier van politicus.

Zoals zo vaak is vrijheid van moord weer de oplossing.
't Is dan toch minstens vreemd dat de politiekers van 's morgen tot 's avonds staan te roepen tegen iedereen die wél of niet wil luisteren dat zij de problemen wel zullen oplossen.

En, ik ben nog steeds niet overtuigd dat er geen managementlaag boven de "verplichters en verbieders" bestaat die verdomd goed weten en begrijpen wat je hierboven correct beschrijft.

Het blijft een verdeel en heers samenleving hé. Groepjes maken, ze tegen mekaar opzetten, en ze daardoor controleren.

Da's geen toeval, noch samenloop van omstandigheden, noch "logisch gevolg van de (mislukte) structuur van de (politieke) maatschappij."

Laatst gewijzigd door gunter5148 : 22 februari 2024 om 10:40.
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden