Los bericht bekijken
Oud 2 maart 2024, 19:15   #1
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.447
Standaard Architecten en Piloten

Hierbij een enquête over de lonen van architecten versus piloten.

Wie heeft de grootste verantwoordelijkheid, duur opleiding, ...


Piloten
Vandaag verdient een piloot in België gemiddeld zo’n 4.000 tot 6.000 euro netto. Voor een ervaren commandant kan dat oplopen tot meer dan 7.000 euro. Beginnende copiloten krijgen min of meer 3.000 euro. Bovendien moeten piloten zelf investeren in hun opleiding. De kostprijs van die opleiding voor lijnpiloot bedraagt makkelijk 100.000 euro.

In vergelijking met andere maatschappijen verdienen de piloten bij Brussels Airlines duidelijk minder. Bij British Airways ligt het loon tussen 7.000 en 12.000 euro. Bij KLM verdienen ze tussen de 8.000 en 12.500 euro. En piloten uit Azië, China of Turkije verdienen zelfs het dubbel. Goed om weten: het loon van een piloot is direct gelinkt aan de grootte van het type toestel dat hij/zij bestuurt. KLM heeft grotere vliegtuigen dan Brussels Airlines, dus dat verklaart al iets...

Volgens N-Vb kunnen voor piloten gemakkelijk Europese of mondiale lonen
opgesteld worden omdat ze in alle continenten vliegen

Architecten
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/12...architecten-w/

En maar klagen
maar wie al eens met een architect gewerkt heeft weet wel beter
hun erelonen zijn riant en dan durven ze nog een vette % op de bouw zelf vragen, 10 % of meer zijn geen uitzondering voor tekenwerk dat soms maar 4 maanden duurt
als ze een bouw neerzetten van 10.000.000 willen de architecten 10 % of 1 miljoen, is dat verantwoord of fel overdreven?

stem je mening
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden