Los bericht bekijken
Oud 16 april 2005, 11:58   #163
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
De wet van behoud van energie heeft hier niets mee te maken hoor. Als u het er dan toch over heeft: in de oertijd lag het gros van de energie ergens verborgen in dikke lagen onder de grond. Zij was er, maar werd niet gebruikt. Wat de industrie doet is niet de totale energie van de planeet aarde proberen te verhogen (dat is inderdaad onmogelijk) maar wel al die energie die nu ergens verloren ligt onder de grond boven halen.

De industrie schept, vanuit menselijk standpunt, wel degelijk een rendement, een heel hoog rendement zelfs.

Het is natuurlijk wel gemakkelijk de schuld van alles op de technologische ontdekkingen te steken.
Ik weet ook wel dat het nog lang zal duren voor de mensen gaan inzien dat technologie eigenlijk niet nodig is. Laten we het vb nemen van de onder de bodem verscholen fossiele brandstoffen. Zonder die fossiele brandstoffen zou de hedendaagse industrie er niet kunnen zijn. Door gebruik te maken van enorme hoeveelheiden fossiele brandstoffen kunnen we op korte tijd enorm veel calorieen produceren - gevolg bevolkingsaanwas - gevolg nog meer fossiel brandstof nodig.

Het verbranden van al deze fossiele brandstoffen pakweg de voorbije 500 jaar is de hoofdoorzaak van de huidige milieuproblemen. De warmte die er vrijkomt en die dan nog veelal ongebruikt wordt gelaten en gewoon wordt uitgestoten die verdwijnt niet zomaar he. De dioxines en al de andere rotzooi stapelt zich op. De fossiele brandstoffen die daarvoor dus veilig onder de grond stak die is niet weg he ! We hebben ze omgezet in gassen - giftige gassen die we nu moeten inademen.

Uiteindelijk blijf ik niettegenstaande optimistisch. De technologie zal zo geavanceerd worden dat ze uiteindelijk ook de door de technologie veroorzaakte problemen zal kunnen oplossen. Maar op het einde van het verhaal zullen we terug in de zg oertijd uitkomen waar we begonnen zijn. En de moraal van het verhaal zal zijn dat het een spannend avontuur was maar dat de oertoestand uiteindelijk nog de meest comfortabele is. Neem nu een echt oerbos bvb. beseft u wel hoeveel calorieen dat op permanente basis en zonder dat de mens er iets aan hoeft te doen produceert. Als u het bos omhakt kan u er acuut meer calorieen produceren dat is waar ja - maar uiteindelijk zal blijken dat er geen grotere bestaanszekerheid artificieel kan worden gecreerd dan de authentieke en natuurlijke bestaanszekerheid.

Noot - ik ben er mij van bewust dat dit louter filosofische overwegingen zijn waarmee we in de praktijk = in de politiek bvb. nu niets mee zijn. Neemt niet weg dat ik wel eens graag filosofeer over de dingen. En waarom toch eens niet het globale nut van technologie in twijfel trekken. Al was het maar omdat het voor zowel communisten als kapitalisten toch een heilig huisje is.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 16 april 2005 om 12:02.
King of beggars and fleas is offline