Los bericht bekijken
Oud 10 maart 2024, 07:31   #1
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard Krijgen we weer Calimero-Bart bij de Vlaamse formtie ?

Een duidelijke waarschuwing, voor welke show we weer kunnen verwachten.

Crevits is niet van plan mee te stappen in dat calimero gedoe van de Grote Leider.

Citaat:
Crevits haalt uit naar De Wever: “Je voelt aan alles dat hij weer Calimero gaat spelen”

Vlaams minister van Welzijn Hilde Crevits (CD&V) heeft in een interview met ‘De Zondag’ uitgehaald naar N-VA-voorzitter Bart De Wever. Ze vindt het niet kunnen dat hij de Vlaamse regeringsvorming na de verkiezingen wil koppelen aan de federale. “Ik begrijp hem echt niet en ik heb hem dat ook persoonlijk laten weten”, zegt ze. “En dan die dreigementen (dat CD&V en Open Vld “kopje-onder” moeten, red.). Je voelt aan alles dat hij weer Calimero gaat spelen. Dat is typisch De Wever.”

Volgens Crevits moet er na de verkiezingen in juni vanaf dag één geprobeerd worden om een Vlaamse regering te vormen. “Je moet daarvoor niet wachten op federaal”, meent ze. “Zijn (De Wevers, red.) partij heeft de verdomde plicht om een regering te vormen, ook federaal trouwens. Je kan niet blijven weglopen!”
Crevits wil net als De Wever een Vlaamse meerderheid in de federale regering (iets wat nu niet het geval is en dat neemt De Wever zowel CD&V als Open Vld kwalijk), maar ze nuanceert meteen. “Of dat zal lukken, zal afhangen van de wil van de grootste partijen, en dus ook van N-VA. Als De Wever zichzelf weer buitenspel gaat zetten, dan gaat het niet lukken. En wat is dan het alternatief? Het land vijf jaar laten gijzelen? Dat is niet wat ik wil.”

Publieke ruzies

Ze verwijt de N-VA verder dat de partij niet fier genoeg is op wat de Vlaamse regering verwezenlijkt heeft en te veel bezig is met het afbreken van Vivaldi. “Het regeerakkoord is zo goed als uitgevoerd en de begroting staat op orde. Dat zijn grote pluspunten. Maar de perceptie zit niet goed. Wellicht hebben we ons te vaak verloren in publieke ruzies. Ikzelf ook. Ik mis de discretie van vroeger. Ik heb het gevoel dat we vijf jaar lang in campagnemodus zaten. De N-VA draagt daarin ook een grote verantwoordelijkheid. De uitspraak van Bart De Wever dat wij allemaal kopje-onder moeten, is ook blijven hangen bij mij.”
Of ze zelf opnieuw kandidaat is om Vlaams minister-president te worden in een volgende Vlaamse regering, wil ze nu nog niet zeggen. “Wij zitten niet in die situatie om daarover uitspraken te doen. Ik ben wel bereid om opnieuw een Vlaamse regering te onderhandelen. Vanaf dag één”, klinkt het nogmaals.
Zou BDW deze wijze raad aanvaarden ?
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden