Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee
Dat is wel straffe taal.
Nu, wat dit voorval betreft kan ik het toch niet goed begrijpen. Die gast was blijkbaar al uren/dagen aan het krijsen in zijn cel en niemand merkt irts?
Ik kan wel begrijpen dat cipier geen goedbetaalde en plezante job is, maar je moet er toch een minimum aan energie in steken.
Voor de rest vind ik uiteraard dat met 5 man in ern cel van 2 ontoelaatbaar is en in dat verband heb ik hier bijna enkel reacties gelezen van forummers die hun kop in het zand steken.
Antwoorden zoals ‘stuur ze naar Afrika’ of ‘hang ze op’ zijn onnozel.
In de praktiek zijn er 2 oplossingen:
- meer cellen
- minder gevangenen
Ik ben bereid mee te gaan in de eis van (extreem-)rechts voor effektieve gevangenisstraffen, maar dan moet dat in menswaardige omstandigheden zijn en dat gaat (veel) geld kosten.
Dus de bluts met de buil nemen.
|
Daarom zei ik dat de cipiers dit in elkaar steken. Er is daar praktisch altijd een cipier in de buurt, het kan niet anders of die hebben hem horen krijsen.
Verder, realistisch gesproken is er geen geld om 25.000 nieuwe cellen volgens de wettelijke normen te bouwen, laat staan dat er geld zou zijn om het leger aan nieuwe cipiers aan te nemen die daarvoor benodigd zijn.
Ook, cipiers zijn ambtenaren, goed betaald en na een tijdje zijn ze de stank in de gevangenis gewoon. Veel van die mensen echter zijn uitschot dat niet om kan met macht over hulpeloze mensen, vandaar ook dat er quasi dagelijks cipiers in elkaar geslagen worden door gevangenen. Dat haalt raar of zelden de media, net zoals de dagelijkse zelfmoordpogingen van gevangenen.
Als mensen als beesten behandeld worden reageren ze ook zo.
Persoonlijk hield ik het gewoon op dreigen met processen, dan mindert hun grote smoel nogal snel en proberen ze vriendjes te worden. Zo kom ik op zekere dag van de wandeling en ik zie de cipier die de medicijnen rondbrengt zich gereed maken om de gang te verlaten; ik spreek hem aan over mijn medicatie, zegt hij, je was niet op je cel, dan krijg je je medicatie misschien morgen.
Goed, zeg ik, dan zal ik u aanklagen omdat je mijn medicatievoorschrift wijzigt zonder dat je dokter bent. Ik klaag u aan, uw rechtstreekse overste, de afdelingschef, de directeurs, de dokter en de verpleging. Mij maakt het niet uit, al wat ik doe in de gevangenis is procederen en op mijn bed liggen, een proces meer of minder maakt niks uit.
Je had zijn domme smikkel moeten zien, ook zijn toon veranderde van groot bakkes naar slaafs. Allee allee, dat is toch niet nodig, hij kwam snel mijn medicatie brengen en nog wat aan mijn reet likken.
Je moet weten hoe je het uitschot moet behandelen. Ze leren dan snel wie ze beter gerust laten.