Discussie: Wist je dat...
Los bericht bekijken
Oud 17 maart 2024, 09:13   #248
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

23 jaar geleden alweer kwam het Computer Operating Systeem BeOS officieel te overlijden toen het bedrijf, en dus de verdere ontwikkeling ,stopgezet werden..Eventjes,ik herinner het me nog,was BeOS te koop in dozen met CDROM's,zoals toen usance was in de softwaredistributie...

In de late "nineties" werd BeOs even beroemd als een mogelijk alternatief voor de Windows-Moloch op x86 gebaseerde desktop computers....

Maar zoals het toen nog veel grotere IBM ook uiteindelijk met zijn OS/2 niet opkon daartegen,zo ook verkreeg BeOS geen tractie in de markt voor Desktop-computers.(BeOs keek niet daar buiten)....

Blijkbaar heeft Palm-computers,zolang het zelf nog bestond,wat stukken en brokken van BeOS gebruikt......

2024 en we leren dat al die jaren er kleine groepjes enthousiastelingen "OpenBeOs" in leven gehouden hebben,tegenwoordig heet het "Haiku" en op YT kun je eenvoudig filmpjes vinden van knutselaars die dit OS op gang krijgen,niet alleen op 4dehands laptopjes met archeologische electronica van begin deze eeuw,maar ook op custom build desktop-computers waarbij blijkt dat het OS ook heel moderne hardware heel goed aanspreekt....(wonderbaarlijk gezien de toch zeer geringe aantallen ontwikkelaars die er moeten zijn...)

https://www.haiku-os.org/

Laatst gewijzigd door kelt : 17 maart 2024 om 09:18.
kelt is offline   Met citaat antwoorden