Geachte heer Platel,
Een tijdje geleden bezocht ik de webstek van de vereniging: Vlaamse Kring Turnhout (
www.vlaamsekring.net), waarvan u deel uitmaakt.
Via 'fotoweb' kwam ik op een pagina over de herdenkingsmis voor Irma Laplasse, de beruchte collaborateur uit Oostduinkerke, die ter dood werd veroordeeld. Ze had namelijk cruciale informatie aan de Duitsers doorgespeeld, waardoor 8 verzetsstrijders het leven lieten. Toch schrijft de website een heel ander verhaal:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamsekring.net
[font=Trebuchet MS]Later is gebleken dat de schietpartij, die Irma zou hebben uitgelokt, gebeurd is tussen twee rivaliserende verzetsgroepen die elkaar het licht in de ogen niet gunden. Maar Irma moést sterven![/font]
|
Ik heb toen op het gastenboek gereageerd, om deze foute informatie te verwijderen. Mijn berichten werden steeds door een overijverige webmaster gewist. Ik plaatste een bericht op het forum, en dat werd afgesloten. Onder die rubriek staat nu te lezen:
Citaat:
[font=Tahoma] [/font]
[font=Trebuchet MS][size=2]Beste bezoekers, [/size][/font]
[font=Trebuchet MS][size=2]Dit forum is afgesloten. [/size][/font]
[font=Trebuchet MS][size=2]Sommige personen van twijfelachtig allooi misbruikten dit forum om hier hun haatdragende unitaire reflexen kwijt te geraken.
Dit is een positieve website die pro-Vlaanderen is
We danken alle oprechte deelnemers.....
en wensen u verder nog een aangename surf-dag
De Webmaster. [/size][/font]
|
Nochthans heb ik het steeds beleefd gehouden. Daarom drie korte vragen:
- Is de waarheid zo kwetsend, dat ze gecensureerd, en zelfs vervalst moet worden?
- Waarom herdenkingsmissen voor iemand die de dood van acht landgenoten op haar geweten had?
- Hoe interpreteert u de vrijheid van meningsuiting (ik dacht toch dat het een stokpaardje van de Vlaams-nationalisten was)?
Bij voorbaat dank voor uw antwoord.