Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon
Men kan niet anders, welke straffen gaan die krijgen? Het voorarrest mag de redelijke termijn niet overschrijden.
Als ze tien jaar gaan krijgen, dan kunnen ze ze moeilijk 5 jaar of langer in voorarrest houden, vermits ze maximum één derde doen.
Stel u een inbreker voor in voorarrest, staat max een jaar effectief op, ze kunnen die knaap dan moeilijk drie jaar in voorarrest houden.
Dat begrijp je toch?
|
Dat is inderdaad hemeltergend.
Heb het zelf ooit meegemaakt.
Iemand doodt een naast familielid van me en nog voor die voor de rechtbank verschenen was kwam hij al voorwaardelijk vrij.
Anders bestond de kans dat hij langer in voorarrest zou gezeten hebben dan zijn uiteindelijke straf.
Ik kan je verzekeren; het is niet leuk als je die persoon dan op straat tegenkomt.
Maar ik ga er niet uitsluitend voor op de rechtbank liggen mekkeren.
Want wat ik tijdens heel die lijdensweg (het proces en nasleep duurde meer dan 10 jaar) geleerd heb is dat de rechtbanken zich vaak in de negatieve kijker spelen door gewoonweg de wet te volgen.
Vaak kunnen ze niet anders.
Als er op bepaalde feiten maximum 3 jaar staat kan de rechtbank geen 5 jaar geven, ook al vind heel de samenleving dat dat wel zou moeten.
In dat geval is niet de rechtbank het probleem, maar wel de wet en dus de politiek.
Als een verdachte ergens recht op heeft en zijn advocaat speelt dat recht uit moet de rechtbank soms inderdaad 'rare' maatregelen nemen.
En dat zo'n rechtzaken vaak lang duren: zelfde verhaaltje.
De wet bepaalt welke rechten er uitgeoefend kunnen worden en dus onrechtstreeks ook hoe lang zo'n rechtzaak kan duren.
Als we 'eerlijke' rechtsspraak willen en dat heeft tot gevolg dat rechtzaken lang duren moeten er gewoon rechters bij aangesteld worden.
En dan komen we weer bij de politiek uit.
In dit geval lijkt het me te gaan om moord dus is het inderdaad moeilijk te begrijpen dat er verdachten gelost werden. Het is wel zo dat degene die de steken toebracht (en dus moord ten laste kan worden gelegd) blijkbaar niet vrijgelaten is. De anderen (die waarschijnlijk hooguit medeplichtig zullen bevonden worden) zijn dat wel en dat is inderdaad moeilijk te begrijpen.
Maar wettelijk gezien gaat dat perfect in orde zijn.
De rechtbank heeft er ook geen enkel belang bij om die gasten vrij te laten maar waarschijnlijk zijn ze door allerlei redenen verplicht om dat te doen.
Het zal ook wel een reden hebben dat ze de hoofdverdachte niet en de anderen wel los gelaten hebben.