Los bericht bekijken
Oud 26 maart 2024, 15:28   #3
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik krijg een thuiswerkvergoeding, maar werk geen minuut van thuis uit.

Maar ik krijg die vergoeding omdat ik het zou kunnen. (mijn job is technisch, en ik zie me nog geen bout aandraaien , of een staal nemen van thuis uit)

Moet ik dat nu wel of niet aangeven, want die thuiswerkvergoeding staat wel op mijn loonfiche.
Sommige (vooral technische) sectoren hebben inderdaad een dagvergoeding voor werknemers die klanten, als het nodig is, moeten bedienen door ter plaatse te gaan, maar dat is dan niet om thuis te werken.

Aahh...ik zocht de adder in het gras al van dat graaizuchtige, politieke ongedierte die weer belastingen komen stelen van de werkende mens.

De nieuwe meldplicht zou enkel bedoeld zijn om de huurinkomsten van verhuurders correct te kunnen belasten.
Maar die huurinkomsten zouden het rookgordijn kunnen zijn om die dagvergoeding (en daardoor ook het loon) extra te kunnen belasten.
Dan verbergen ze de meldingsplicht voor die dagvergoeding als zijnde "thuiswerk" maar.....voor die nieuwe meldingsplicht zou je dan je woning geheel of gedeeltelijk professioneel moeten gebruiken en dat is nooit het geval voor een loontrekkende werknemer, dus geldt die meldingsplicht dan ook niet.

Dat hoeft dus in principe helemaal niet apart vermeld te worden want die dag/thuiswerkvergoeding zit reeds inbegrepen in het jaarlijkse inkomen dat moet ingevuld worden op de belastingbrief.

Bovendien is die dagvergoeding een onderdeel van je verloning, dat werd onderhandeld en vastgelegd in je rechtsgeldige arbeidscontract en waarop je al in totaal tot zelfs 57% belastingen betaalt.
De dagvergoeding nogmaals apart belasten is diefstal door een dubbele belasting en dat mag wettelijk zelfs niet.

De werkgever kan beter die thuiswerkvergoeding of dagvergoeding gewoon hernoemen, zoals de politiek dat ook doet: het woordje vervangen door bijv. "interventies/on-site of stand-by" te noemen.
De hoogste belastingen op arbeid zijn nog niet genoeg voor dat politieke crapuul, ze gaan er nog een schep bovenop doen door opsplitsingen en dan apart en dubbel belasten om geniepig nog wat meer loon te kunnen stelen van de werkmens.