Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bourne
Maar wat ik graag wil weten is waar juist deze omkeer van kleine afscheuring naar grootste volkspartij is gebeurt. Waar in de loop van die 26 jaar is de verschuiving gebeurt. En door wat.
|
1. Die kleine afscheuring van de VU heeft gaandeweg het grootste gedeelte van de ex-VU kiezers binnengehaald. (De rest zit bij de N-VA, spirit stelt niets voor). Ik denk dat de VU op haar hoogtepunt 17% van de kiezers had, die zitten imo nu vooral bij het Vlaams Belang en de N-VA.
Dit kan verklaard worden door de stelselmatige verschuiving van de VU naar links en het sterk afgezwakte Vlaams nationalisme.
2. Het migranten- of meer algemeen, veligheidsthema. Geen enkele andere partij is erin geslaagd dit onder controle te brengen.
3. Corruptieschandalen zoals Agusta.
Die drie thema's zie ik persoonlijk als verantwoordelijk voor de hoofdgroei tot eind de jaren 90.
Sinds Paars aan de macht is, zijn er nog een hoop kiezers bijgekomen en ook nieuwe motivaties imo.
4. De
ex-burgermanifesters. Misnoegde VLD'ers die zich bedrogen voelen door Verhofstadt en co. Ik vind de meeste elementen van de burgermanifesten terug bij het VB. De VLD wil er zelfs niet aan herinnerd worden...
5. Corruptie, machtsgeilheid, leugens, non-beleid en onbekwaamheid van de anderen. Denk
migrantenstemrecht, DHL, 200.000 jobs, 'alles is gratis'.
6. De opgevoerde strijd tegen het VB. Voor veel mensen is dit dé druppel geweest om de overstap te maken.
7. Afzwakking van bepaalde standpunten. Het migrantenthema is een stuk genuanceerder geworden, meer nog mensen zien dat veel van het zogenaamd
fascistische programma van het VB in andere landen gewoon beleid zijn.
8. Ruimer programma, ook aandacht voor bvb economische thema's. Iemand als M-R Morel en P Belien zijn op dat vlak imo van goudwaarde voor het VB. Dankzij mensen als hen slagen zij er in ook in economische kringen meer gehoor te krijgen.
9. De steeds duidelijker wordende breuklijn die door België loopt en het gevoel door de PS bestuurd te worden.