Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius
Maar fietsers en voetgangers moeten dat wel doen? Bespeur ik daar een soort superioriteitscomplex?
|
Die moeten dat ook niet doen. Een voetganger kan in de laatste meters voor hij bij het zebrapad is al lang ingeschat hebben of hij gewoon, zonder verder uitkijken, over gaat kunnen steken of niet.
En voor automobilisten is dat ook makkelijk inschatten. Passeer je op pakweg 10m voor een zebrapad een voetganger weet je dat je eerder bij het zebrapad gaat zijn dan die voetganger en hoef je dus niet te stoppen.
Als je voortaan ook voor fietsers moet stoppen aan zebrapaden gaat dat niet. Passeer je vlak voor het zebrapad nog een fietser, dan stop maar want het is altijd mogelijk dat hij over gaat steken. Of niet.
Dat heeft helemaal niks met superioriteitscomplex te maken. Ik stop met de wagen voor elke voetganger aan een zebrapad. Maar voer die regel ook voor fietsers in en de verkeersveiligheid gaat er zeker niet op vooruit gaan en daar is het ons toch om te doen dacht ik.
Of wil jij de regels gewoon zo aanpassen dat het voor fietsers niet veilig, maar vooral snel moet gaan?