Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door argoo
c) De landen die beter scoren in het PISA onderzoek (zoals Singapore, Japan bijvoorbeeld) hebben geen religieuze scholen. Andere landen waar de "concurentie" wel vrij speelt (zoals de USA) scoren veel lager. Het agument van "eenheidsworst" dus slechte kwaliteit, "concurentie" dus goede kwaliteit klopt dus niet.
|
Van de situatie in Azië ken ik niks, ga ik dus geen uitspraak over doen. Ik geloof evenwel niet dat in de VS religieuze scholen door de overheid betaald worden. Vandaar de hele discussie over "school vouchers" tegenwoordig. In elk geval wordt over het staatsonderwijs steen en been geklaagd. In het VK is het gemiddelde niveau van het staatsonderwijs ook ondermaats zodat wanneer ze het zich kunnen permitteren ouders hun kinderen naar privéscholen sturen. Trouwens, als concurrentie in andere sectoren voor meer kwaliteit zorgt, waarom dan niet in het onderwijs?
Dat van de slagingskansen in het hoger onderwijs is een feit van algemene bekendheid. Bij de laatste discussie over de verdeling van de fondsen tussen gemeenschaps en vrij onderwijs heeft men zich nog in bochten gewrongen om dit verschil te verklaren. Ik heb aan de unief ook weinig afgestudeerden van athenea of lycea tegengekomen.
Het wordt tijd dat het onderwijsbeleid ontwikkeld wordt in functie van de leerlingen en niet vanuit de belangen van het onderwijzend personeel of de administratie. Keuze van onderwijsnet is hiervoor instrumenteel.